این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱۰، شماره ۵، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی بررسی شکاف استقلال دانشگاهی ازدیدگاه خبرگان دانشگاهی (مطالعه موردی دانشگاه علوم پزشکی بابل و صنعتی نوشیروانی)
چکیده فارسی مقاله زمینه و اهداف: دست یابی به استقلال دانشگاهی مطلوب، مستلزم ایجادساختارها و برنامه‌های مناسب می‌باشد. این پژوهش با هدف بررسی شکاف استقلال دانشگاهی ازدیدگاه خبرگان دانشگاه صنعتی نوشیروانی و دانشگاه علوم پزشکی بابل صورت گرفت. روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی– پیمایشی می‌باشد. جامعه آماری شامل خبرگان دو دانشگاه صنعتی نوشیروانی و دانشگاه علوم پزشکی بابل به تعداد 50 نفر می‌باشند به‌منظورجمع آوری داده‌ها ازدو پرسشنامه محقق ساخته (وضعیت موجود و مطلوب استقلال دانشگاهی) استفاده شده است. برای تحلیل داده‌ها ازآزمون ویلکاکسون با بهره گیری از نرم افزار Spss18 استفاده شده است. یافته‌ها: درهر دو دانشگاه در تمامی ابعاد استقلال دانشگاهی شکاف وجود دارد. در دانشگاه صنعتی نوشیروانی، از بیشترین تا کمترین شکاف مربوط به ابعاد استقلال کارکنان، استقلال حقیقی، استقلال سازمانی، آزادی علمی و استقلال مالی و در دانشگاه علوم پزشکی بابل نیز شامل استقلال سازمانی، استقلال کارکنان، آزادی علمی، استقلال حقیقی و استقلال مالی بوده است. شکاف استقلال مالی، استقلال سازمانی و آزادی علمی در دانشگاه علوم پزشکی بیشتر از دانشگاه نوشیروانی و شکاف استقلال حقیقی و کارکنان در دانشگاه نوشیروانی بیشتر از دانشگاه علوم پزشکی می‌باشد.   نتیجه‌گیری: وجود شکاف بین وضع موجود و مطلوب تمامی ابعاد استقلال دانشگاهی در دو دانشگاه، بیانگر این است که استقلال دانشگاهی مطالبه ایست که در جستجوی آن هستند. گرایش به کسب مؤلفه‌های استقلال دانشگاهی در این دانشگاه‌ها و ادراک خلأ موجود، نشان‌دهنده تمایل به توسعه‌یافتگی است. برنامه‌ریزی برای کاهش و یا رفع شکاف موجود، کلید دستیابی به استقلال دانشگاهی مطلوب می‌باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Study of Academic Independence Gap Based on University Experts (The Case of Babol University of Medical Sciences and Noushirvani Technical University)
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aims: Achieving the desirable academic independence, requires the creation of appropriate structures and programs. This study has conducted with the aim of investigating the academic independence gap, from the Noshirvani and Medical Sciences University experts' viewpoint. Methods: This study is descriptive-survey. The statistical population consisted of 50 experts of two Noshirvani and Medical Sciences University. In order to collect data, two researcher- made questionnaire (current and desirable situation of academic independence) were used. To analyze the data, Wilcoxon test was used by means of software spss18. Results: There are gaps in all aspects of academic independence in both Universities. In Noshirvani University, the maximum to minimum gap is related to the staff, actual, organizational, financial independence, and academic freedom dimensions and in Babol Medical Sciences University, it includes organizational, staff, actual, financial independence, and academic freedom. Financial and organizational independence gap, and academic freedom in Medical Sciences University is rather than of Noshirvani University and staff and actual independence gap of the Noshirvani University is more than the Medical Sciences University. Conclusions: the presence of a gap between the present and desirable status of all aspects of academic independence in two universities, indicate the demand of academic independence. The tendency to acquire academic independence components in these universities and existing gap perception, represents the desire to growth and development. Planning and enforcement actions to reduce or eliminate existing gap are the key factors for achieving the desired academic independence and, consequently, the development in all fields.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله جمیله آقاتبار رودباری | jamileh aghatabar roodbari
office of development and innovation in education, vice chancellor of education, babol university of medical science, babol, iran
دبیرخانه تحول و نوآوری در آموزش، معاونت آموزشی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بابل (Babol university of medical sciences)

طاهره آقامیرزایی | tahereh agha mirzaei
department of management, faculty of management, mazazndaran university of science and technology, babol, iran
گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و فناوری، دانشگاه علوم و فنون مازندران، بابل، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم و فنون مازندران (Mazandaran university of science and technology)

خدیجه بریمانی | khadijeh barimani
faculty of health, mazandaran university of medical science, sari, iran
دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مازندران (Mazandaran university of medical sciences)

رضا یوسفی سعیدآبادی | reza yousefi saeedabadi
department of educational sciences, faculty of humanities, islamic azad university, sari
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی ساری (Islamic azad university of sari)


نشانی اینترنتی http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1552-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پ‍‍ژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده توصیفی و نظرسنجی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات