این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱۰، شماره ۵، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی مطالعه مدل های برنامه ریزی استراتژیک دانشگاه ها (مطالعه موردی : آموزش عالی ایران)
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: هدف از نگارش این مقاله، ارزیابی و تحلیل مطالعات پیشین می‌باشد که پیرامون برنامه‌ریزی استراتژیک در آموزش عالی ایران انجام‌شده است. روش‌ها: ازآنجایی‌که این مقاله به‌صورت مروری- تحلیلی است، لذا جمع‌آوری اطلاعات به‌صورت اسنادی و بررسی مطالعات قبلی انجام‌گرفته است.در این بررسی علاوه بر اینکه خلاصه‌ای از مقالات پیشین طرح گردیده به تحلیل اجمالی آن‌ها نیز توجه شده است. یافته‌ها: نکات قابل‌بررسی در این مقالات که اغلب از مدلی خاص برای برنامه‌ریزی استراتژیک در حوزه مطالعاتی بکار رفته از چند نظر حائز اهمیت بوده که نگارنده به آن پرداخته است: عدم توجه به چگونگی عملیاتی نمودن استراتژی‌ها (خرد، میانه و کلان) در سطح محیط موردبررسی، عدم تعیین منابع مالی در فرایند اجرای تغییر استراتژی‌ها، کالایی فرض نمودن دانشگاه در فرایند بررسی استراتژی‌ها، می‌باشد. بحث: آنچه نهایتاً در این مقاله به آن توجه گردیده بیان این مطلب است که چون طبیعت دانشگاه و آموزش عالی با سازمان‌ها و بنگاه‌های کسب‌وکار محور (به لحاظ زمینه، بازه زمانی، اجماع، سیستم ارزشی، مشتریان و ...) متفاوت است، بنابراین باید تغییراتی در مدل‌های ارائه‌شده اعمال گردد. با شناخت این تفاوت‌ها، دانشگاه‌ها می‌توانند مدل سنتی را به‌گونه‌ای تغییر دهند که شناخت و مشارکت آن‌ها در این فرایند بهبود یابد و برنامه‌ریزی استراتژیک همواره با نتایج بهتری برای آن‌ها باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله برنامه‌ریزی، استراتژی، آموزش عالی، دانشگاه

عنوان انگلیسی The Investigation of Strategic Planning Models of Universities(A Case study: Iran’s Higher Education)
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aims: The aim of this paper is evaluating and analyzing the previous studies of Iran's higher education strategic planning. Methods: Since this is a review-analytical study, the data collecting was done in the form of documentation and review of previous studies. In addition to presenting a summary of the previous articles, this article has analyzed them in brief. Results: This studies contain some notable points that can be deal with several levels as follows: lack of attention to how to operationalize strategies (at micro, middle and macro levels) in the studied area, lack of determining financial resources in the process of implementing changes in strategies, assuming the university as a commodity in the process of reviewing strategies. Conclusions: Finally what has been considered in this article is that since universities and higher education differ in nature from organizations and enterprises (in terms of area, period, consensus, value systems, clients, etc.), so some changes need to be applied in provided models. Having identified these differences, universities can change the traditional model to improve their knowledge and participation in this process, and strategic planning will always provide them with better results.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله planning, strategy, higher education, university

نویسندگان مقاله ثنا صفری | sana safari
department of educational sciences, faculty of humanities, payame noor university, tehran,iran
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)

اسماعیل صفری | esmaeil safari
department of educational sciences, faculty of humanities, payame noor university, tehran,iran
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)

محمد رضا سرمدی | mohammad reza sarmadi
department of educational sciences, faculty of humanities, payame noor university, tehran,iran
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)

مهران فرج الهی | mehran farajollahi
department of educational sciences, faculty of humanities, payame noor university, tehran,iran
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)


نشانی اینترنتی http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1430-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مدیریت آموزشی در علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده مروری سیستماتیک
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات