این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۱۰، شماره ۵، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
تدوین برنامه درسی صلح در آموزش عالی: یک مطالعه کیفی
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: برقراری عدالت و عدم تبعیض از طریق تعلیم و ترویج مفاهیم صلحآمیز میتواند نویدبخش استفاده از این آموزهها در زندگی آینده افراد باشد. لذا هدف پژوهش حاضر تدوین برنامه درسی صلح در آموزش عالی جمهوری اسلامی ایران بوده است. روش بررسی: بر اساس طرح کیفی و روش مطالعه موردی، به منظور تعیین عناصر لازم برای تدوین برنامه درسی صلح، نظر اساتید و متخصصان گروه حقوق و علوم اجتماعی دانشگاههای شهید بهشتی، اصفهان، شیراز و کرمان با استفاده از پرسشنامه باز پاسخ و نیمه ساختارمند با نمونهگیری هدفمند و تکنیک اشباع نظری اخذ گردید. سپس دادههای به دست آمده با استفاده از نرم افزار Nvivo نسخه 11 از طریق فن تحلیل مضمون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند و یافتهها در قالب شبکه مضامین پایه، سازمان دهنده و فراگیر دستهبندی و سازماندهی شدند. برای اعتباریابی دادههای کیفی از روش همسوسازی نتایج حاصل از شبکه مضامین و تحلیل اسناد استفاده شد. یافتهها: براساس نتایج به دست آمده، برنامه درسی صلح (مضمون فراگیر) دارای ابعادی مانند محتوا، منطق، اهداف، روشها و محیط یادگیری بهعنوان مضامین سازماندهنده میباشد و هر کدام از این مضامین نیز دارای سطوح و مضامین پایه متنوعی هستند که میتوانند برای تدوین برنامه درسی صلح مورد استفاده قرار گیرند. بحث: آموزش صلح میتواند به دانشجویان کمک کند تا دانش و مهارتهای لازم را برای یک زندگی صلحآمیز بیاموزند و آنها را در خانواده، تعاملات اجتماعی و در سطوح ملی و بینالمللی به کار گیرند. بنابراین لازم است که برای آموزش و ترویج صلح نه تنها بهعنوان یک مفهوم وسیع، بلکه بهعنوان یک واقعیت ملموس از همه منابع و امکانات استفاده شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
برنامه درسی، برنامه درسی صلح، آموزش صلح، آموزش عالی
عنوان انگلیسی
Developing of Peace Curriculum in Higher Education: A Qualitative Study
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Aim: Establishing justice and non-discrimination through education and promoting peaceful concepts can be a promising way to use these teachings in people's future lives. Therefore, the purpose of this study was to develop a peace curriculum for higher education in Islamic Republic of Iran. Materials and Methods: Based on qualitative design and case study method, in order to determine the necessary elements to develop a peace curriculum, the opinion of the professors and experts of the social sciences and social groups of Shahid Beheshti, Isfahan, Shiraz and Kerman universities was conducted by using an open and semi-structured questionnaires, obtained with purposeful sampling and with theoretical saturation technique. Then, the data which obtained by using N-Vivo softwar, were categorized and organized through the theme analysis. The qualitative data validation method was used to reconcile the results of the content network and document analysis. Findings: Based on results, the peace curriculum (comprehensive content) has dimensions such as content, logic, goals, methods and learning environment as organizing themes, and each of these themes has a variety of levels and themes that can be used to compile Peace curriculum to be used. Discussion: Peace education can help students to learn the skills and knowledge that they need for a peaceful life and apply them in the family, social interactions, and at national and international levels. Therefore, it is necessary to use all of resources and facilities for the education and promotion of peace not only as a broad concept but also as a tangible reality.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
رحمت اله مرزوقی | rahmatollah marzoghi
department of administration and educational planning, faculty of educational sciences and psychology, shiraz university, shiraz, iran
بخش مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شیراز (Shiraz university)
مهدی محمدی | mehdi mohammadi
department of administration and educational planning, faculty of educational sciences and psychology, shiraz university, shiraz, iran
بخش مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شیراز (Shiraz university)
بابک شمشیری | babak shamshiri
department of primary and preschool education, faculty of education and psychology, shiraz university, shiraz, iran
بخش آموزش و پرورش دبستانی و پیش دبستان، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شیراز (Shiraz university)
همایون دادگر | homayoun dadgar
department of administration and educational planning, faculty of educational sciences and psychology, shiraz university, shiraz, iran
بخش مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شیراز (Shiraz university)
نشانی اینترنتی
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1578-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
طراحی برنامه درسی در علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی کیفی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات