این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 29 آذر 1404
مجله حکیم سیداسماعیل جرجانی
، جلد ۵، شماره ۱، صفحات ۶۵-۵۳
عنوان فارسی
بررسی نقش میانجی گری سبک های دلبستگی در تبیین رابطه ابعاد سرشت، منش شخصیت و اختلال جسمانی سازی در بین دبیران زن شهر کرمانشاه
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: با توجه به اهمیت موضوع اختلال جسمانی سازی در زنان، پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی گری سبک های دلبستگی در رابطه بین ابعاد سرشت و منش شخصیت و اختلال جسمانی سازی دبیران زن انجام شد. روش بررسی: روش پژوهش همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه دبیران زن شاغل در آموزش و پرورش کرمانشاه در سال تحصیلی 93-1392بود. نمونه آماری شامل 300 دبیر که با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب و پس از جلب رضایت و همکاری در این پژوهش شرکت کردند و از آن ها خواسته شد پرسشنامه سرشت و منش کلونینجر (TCI)، پرسشنامه جسمانی سازی و پرسشنامه سبک های دلبستگی بزرگسالان (AII) را تکمیل کنند. تحلیل داده ها با محاسبه ضرایب همبستگی و تحلیل مسیر با نرم افزارهایSPSS-21 و Amos-18 انجام گرفت. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که بین سبک های دلبستگی اضطرابی و اجتنابی و ابعاد سرشت و منش شخصیت با اختلال جسمانی سازی رابطه معنی داری وجود دارد (05/0> P). اما رابطه بین سبک دلبستگی ایمن و اختلال جسمانی سازی معنی دار نبود. نتیجه گیری: ابعاد سرشت و منش شخصیت زمانی به اختلال جسمانی سازی منجر می شود که مدل های درونکاری ناایمن که در چارچوب روابط دلبستگی نوزاد- مادر تشکیل می شوند، در فرد شکل گرفته باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سبک های دلبستگی، سرشت، منش، جسمانی سازی، دبیران زن
عنوان انگلیسی
Investigating the mediating role of attachment styles in explaining the relationship between temperament, character dimensions and somatization disorders among female teachers in Kermanshah
چکیده انگلیسی مقاله
Background & Objective: According to the importance of somatization disorder in women, this study was conducted to investigate the mediating role of attachment styles in relationship with temperament and character dimensions of personality and somatization disorder among female teachers in Kermanshah city. Methods: The study population consisted of all female teachers working in Kermanshah educational system in 2013-2014. The sample population included 300 teachers who were allocated by multistep cluster sampling. They were asked to complete Cloninger Temperament and character Inventor Questionnaire (TCI), somatization questionnaire and Adult Attachment Styles Inventory Questionnaire (AII). The data analysis was done by correlation coefficient calculation and path analysis using SPSS 21.0 and Amos 18.0 software. Results: Our findings showed that there was a significant correlation between anxiety and avoidance attachment styles and dimensions of personality with somatoform disorder. However, the relationship between safe attachment style and physical disorder was not significant. Conclusion: Temperament and character dimensions of personality result in somatization disorder when the insecure internal models which are set according to the framework of mother-neonate attachment relationships had been formed.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
جهانگیر کرمی | jahangir karami
department of psychology, razi university of kermanshah, kermanshah, iran.
گروه روانشناسی، دانشگاه رازی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه رازی (Razi university)
کامران یزدانبخش | kamran yazdanbakhsh
department of psychology, razi university of kermanshah, kermanshah, iran.
گروه روانشناسی، دانشگاه رازی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه رازی (Razi university)
پروانه کریمی | parvaneh karimi
razi university of kermanshah, health promotion research center, kermanshah, iran.
دانشگاه رازی کرمانشاه، پژوهشگر مرکز تحقیقات و ارتقای سلامت کرمانشاه، کرمانشاه، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه رازی (Razi university)
نشانی اینترنتی
http://goums.ac.ir/jorjanijournal/browse.php?a_code=A-10-24-101&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/323/article-323-432382.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
تحقیقی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات