این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله علوم اعصاب شفای خاتم، جلد ۵، شماره ۴، صفحات ۵-۱۳

عنوان فارسی تأثیر آموزش نوروفیدبک بر توجه پایدار و حافظه کاری در دانش‌آموزان پسر ابتدایی مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیش‌فعالی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: بسیاری از مشکلات دانش‌آموزان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیش‌فعالی به اختلال در عملکردهای اجرایی مربوط است که ممکن است توسط آموزش نوروفیدبک بهبود یابند. هدف این مطالعه بررسی تأثیر آموزش نوروفیدبک بر توجه پایدار و حافظه کاری در دانش‌آموزان پسر ابتدایی مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیش‌فعالی بود. مواد و روش‌ها: این مطالعه یک بررسی نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون -پس‌آزمون بود. جامعه آماری شامل دانش‌آموزان پسر ابتدایی مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیش‌فعالی مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهر ورامین در سال 1394 بود. 30 دانش‌آموز با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. گروه آزمایش 12 جلسه 60 دقیقه‌ای با روش نوروفیدبک آموزش دید. برای اندازه‌گیری توجه پایدار و حافظه کاری به ترتیب آزمون‌های کامپیوتری CPT و N-back انجام شد. یافته‌ها: اختلاف معنی‌داری بین میانگین‌های توجه پایدار و حافظه کاری گروه‌های آزمایش و کنترل در مرحله پس‌آزمون وجود داشت. آموزش نوروفیدبک به طور معنی‌داری توجه پایدار و حافظه کاری در دانش‌آموزان پسر ابتدایی مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیش‌فعالی را افزایش داد. نتیجه‌گیری: یافته‌ها استفاده از آموزش نوروفیدبک جهت بهبود اختلال شناختی در کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیش‌فعالی را پیشنهاد می‌دهد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نوروفیدبک، توجه، اختلال شناختی

عنوان انگلیسی The Effect of Neurofeedback Training on Sustain Attention and Working Memory in Male Elementary School Students with Attention-Deficit/ Hyperactivity Disorde
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Several difficulties of students with attention deficit/ hyperactivity disorder (ADHD) are related to executive dysfunctions, which may improve by neurofeedback training. This study was aimed to investigate the effect of neurofeedback training on sustain attention and working memory in male elementary school students with ADHD. Materials and Methods: This study was a quasi-experimental investigation with a pretest-posttest design. The statistical population were included male elementary school students with ADHA that referred to counseling centers of Varamin city in 2015. Thirty students were selected using sampling method and randomly divided into two groups. The experimental group educated twelve 60-minute-sessions of neurofeedback training. To assess sustain attention and working memory, CPT and N-back computerized tests were performed, respectively. Results: There was a significant difference between the averages of sustains attention and working memory of experimental and control groups in the posttest stage. The neurofeedback training significantly increased sustain attention and working memory in male elementary school students with ADHD. Conclusion: The findings suggest use of neurofeedback training to improve cognitive dysfunction in children with ADHD.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Neurofeedback, Attention, Cognitive Dysfunction

نویسندگان مقاله زهرا دشت بزرگی | zahra dashtbozorgi
department of psychology, ahvaz branch, islamic azad university, ahvaz, iran
گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی اهواز (Islamic azad university of ahvaz)

مهری داداش پور آهنگر | mehri dadashpour ahangar
department of psychology, roodehen branch, islamic azad university, roodehen, iran
گروه روانشناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی رودهن (Islamic azad university of roodehen)

سحر امین الشریعه | sahar aminalsharieh
department of psychology, khorasan razavi sciences and research branch, islamic azad university, neyshaboor, iran
گروه روانشناسی، واحد علوم و تحقیقات خراسان رضوی، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی نیشابور (Islamic azad university of neyshabour)

جمال عاشوری | jamal ashoori
department of psychology, isfahan khorasgan branch, islamic azad university, isfahan, iran
گروه روانشناسی، واحد اصفهان خوراسگان ، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان خوراسگان (Islamic azad university of isfahan khorasgan)

مرجان علی زاده | marjan alizadeh
department of psychology, ahvaz branch, islamic azad university, ahvaz, iran
گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی اهواز (Islamic azad university of ahvaz)


نشانی اینترنتی http://shefayekhatam.ir/browse.php?a_code=A-10-240-3&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/337/article-337-432406.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تحقیقات پایه در علوم اعصاب
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات