این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
آموزش عالی ایران
، جلد ۸، شماره ۱، صفحات ۵۴-۷۱
عنوان فارسی
جنسیت و فضای مفهومی دانشگاه (مطالعهای در بین دانش آموزان شهرهای تهران، قم، کاشان و قائمشهر)
چکیده فارسی مقاله
در این پژوهش تلاش شده است تصورات دانش آموزان از دانشگاه به تفکیک جنسیت آنها توصیف گردد. در این راستا از چارچوب آجیل پارسونز و مفاهیم زیست جهان – سیستم هابرماس استفادهشده است. برای انجام پژوهش از روش پیمایش و برای جمعآوری اطلاعات نیز از ابزار پرسشنامه استفادهشده است. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه و پیشدانشگاهی در 4 شهر تهران، قم، کاشان و قائمشهر تشکیل داده اند که با استفاده از روش نمونه گیری چندمرحلهای، تعداد 773 دانشآموز از میان آنها انتخابشده است. یافتههای حاصل از این پژوهش نشان می دهد که در نظر دانشآموزان، دانشگاه به مفهوم زیست جهان هابرماس نزدیک تراز مفهوم سیستم است. همچنین متوسط دانشآموزان، دانشگاه را چیزی بین دو طرف ابعاد چهارگانه پارسونز میدانند و در هیچیک از موارد، به یکی از منتهای ابعاد نزدیک نیستند. باوجوداین دانشگاه برای دانشآموزان دختر بیشتر جنبه ابرازی و فرهنگی داشته و برای پسران بیشتر با گرایشهای ابزاری و اقتصادی همراه بوده است؛ بنابراین دختران برای ورود به آموزش عالی با نگاه زنانه و برای کسب معرفت زنانه و پسران با نگاه مردانه و برای کسب معرفت مردانه تلاش میکنند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمد امین قانعی راد | mohammad amin ghanei rad
مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
سیده مرجان طباطبایی | seyedeh marjan
دانشگاه تبریز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تبریز (Tabriz university)
نشانی اینترنتی
http://ihej.ir/browse.php?a_code=A-10-813-4&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/561/article-561-432980.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات