این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
آموزش عالی ایران، جلد ۸، شماره ۱، صفحات ۵۴-۷۱

عنوان فارسی جنسیت و فضای مفهومی دانشگاه (مطالعه‌ای در بین دانش آموزان شهرهای تهران، قم، کاشان و قائم‌شهر)
چکیده فارسی مقاله در این پژوهش تلاش شده است تصورات دانش ­آموزان از دانشگاه به تفکیک جنسیت آن­ها توصیف گردد. در این راستا از چارچوب آجیل پارسونز و مفاهیم زیست جهان – سیستم هابرماس استفاده‌شده است. برای انجام پژوهش از روش پیمایش و برای جمع­آوری اطلاعات نیز از ابزار پرسشنامه استفاده‌شده است. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه و پیش‌دانشگاهی در 4 شهر تهران، قم، کاشان و قائم­شهر تشکیل داده ­اند که با استفاده از روش نمونه­ گیری چندمرحله‌ای، تعداد 773 دانش‌آموز از میان آن­ها انتخاب‌شده است. یافته‌های حاصل از این پژوهش نشان می ­دهد که در نظر دانش‌آموزان، دانشگاه به مفهوم زیست جهان هابرماس نزدیک ‌تراز مفهوم سیستم است. همچنین متوسط دانش‌آموزان،­ دانشگاه را چیزی بین دو طرف ابعاد چهارگانه پارسونز می‌دانند و در هیچ‌یک از موارد، به یکی از منتهای ابعاد نزدیک نیستند. باوجوداین دانشگاه برای دانش‌آموزان دختر بیشتر جنبه ابرازی و فرهنگی داشته و برای پسران بیشتر با گرایش‌های ابزاری و اقتصادی همراه بوده است؛ بنابراین دختران برای ورود به آموزش عالی با نگاه زنانه و برای کسب معرفت زنانه و پسران با نگاه مردانه و برای کسب معرفت مردانه تلاش می‌کنند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمد امین قانعی راد | mohammad amin ghanei rad
مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور

سیده مرجان طباطبایی | seyedeh marjan
دانشگاه تبریز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تبریز (Tabriz university)


نشانی اینترنتی http://ihej.ir/browse.php?a_code=A-10-813-4&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/561/article-561-432980.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات