این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اخلاق در علوم و فناوری، جلد ۸، شماره ۳، صفحات ۱-۱۳

عنوان فارسی سنجش اخلاق بر اساس مدل شبکه‌ای فازی از اخلاق کسب و کار
چکیده فارسی مقاله زمینه: اخلاق کسب و کار عبارتست از آنچه که در محیط کسب و کار به عنوان رفتار خوب و بد افراد شناخته می‌شود. تکنیک‌های مختلفی به منظور سنجش اخلاق کسب و کار مورد استفاده قرار گرفته‌اند که رایج‌ترین آنان سنخ‌شناسی جو اخلاقی می‌باشد. مقاله حاضر به دنبال ارائه‌ی الگویی به منظور سنجش اخلاق کسب و کار بوده است. روش: با مرور ادبیات تحقیق و مصاحبه با خبرگان 24 مؤلفه اصلی اخلاق کسب و کار شناسایی شده. سپس این عوامل در قالب 5 شاخص اصلی دسته‌بندی شده و مدل سلسله مراتبی پژوهش حاصل گشته است. با توجه به تعدد مؤلفه‌ها و همچنین وجود همبستگی میان آنها، در این پژوهش از تکنیک فرایند تحلیل شبکه‏ای فازی به منظور تحلیل داده‏ها و تعیین اهمیت نسبی عوامل مؤثر بر اخلاق کسب و کار استفاده گردیده است. یافته‌ها: رتبه‌بندی شاخصه‌ها و عوامل اخلاق کسب و کار در مرکز آمار ایران حاصل شده که بر این اساس در میان عوامل، عامل رهبری اخلاق مدار از بهترین وضعیت برخوردار بوده و تصمیم‌سازی اخلاقی ضعیف‌ترین عامل در این مرکز می‌باشد. نتیجه‌گیری: متدولوژی مورد کاربرد در پژوهش حاضر ضمن بهره‌گیری از مفهوم و ریاضیاتی ساده و قابل فهم، اطلاعات و جزئیات مناسبی را به منظور برنامه‌ریزی استراتژیک اخلاق در سازمان در اختیار تصمیم‌گیرندگان قرار خواهد داد.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Modeling Business Ethics Using Fuzzy Analytic Network Process
چکیده انگلیسی مقاله Background: Business ethics refers to what is perceived as good or bad behavior in social scene. Different methods are used for ethical assessment in organizations which victor and cullens work has won acclaim and used all over the world. This article aims to introduce a new method for ethical business assessment. Methods: We'd surveyed the related literature and interviewed ethics experts. 24 attributes of business ethics were extracted and categorized in 5 main factors .So the hierarchical model was extracted. Considering the large number of factors and also existence of correlation, in this research Fuzzy Analytic Network Process (FANP) method employed in order to analyzing the business ethics model. Results: Business ethics attributes and factors ranking were determined that in this case the ethical leadership factor was the best and ethical decision making was the weakest factors. Conclusion: Applied methodology in this research (FANP) has an easy and understandable structure which contains appropriate usefull information for strategic decision makers in ethics field.   Keywords: Business Ethics, Ethical Climate, Ethical Assessment, Fuzzy Analytic Network Process (FANP)      
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله عادل آذر |


علی اصغر فانی | ali asghar


سید صادق داج خوش | seyed sadegh



نشانی اینترنتی http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-112-44&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/574/article-574-433032.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات