این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اخلاق در علوم و فناوری، جلد ۸، شماره ۳، صفحات ۳۲-۴۲

عنوان فارسی تأثیر مسئولیت‌پذیری زیست محیطی مصرف‌کنندگان بر تصمیم خرید سبز آنها
چکیده فارسی مقاله زمینه: حجم انبوهی از آلودگی‌های زیست محیطی به وجود آمده، در نتیجه تولیدات و مصارف روزمره انسانی است. طبیعتاً صرف دقت در خرید و مصرف محصولاتی که فاقد ضرر و زیانی برای محیط‌زیست می‌باشند می‌تواند تأثیر قابل توجهی در کاهش چنین آلودگی‌هایی داشته باشد. با توجه به اهمیت این بحث، هدف از انجام مطالعه حاضر بررسی تأثیر مسئولیت‌پذیری زیست‌محیطی مصرف‌کنندگان بر تصمیم آنها در خرید محصولات محیط‌زیست دوستانه می‌باشد. روش کار: به منظور انجام مطالعه حاضر نمونه‌ای مشتمل بر 385 نفر از مصرف‌کنندگان محصولات لبنیاتی در سطح شهرستان شیراز به شیوه‌ نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شده و مورد بررسی قرار گرفتند. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها نیز از روش مدل‌سازی معادلات ساختاری استفاده گردید. یافته‌ها: یافته‌ها نشان می‌دهد میزان مسئولیت‌پذیری زیست محیطی مصرف‌کنندگان بر تصمیم آنها به خرید محصولات محیط‌زیست دوستانه تأثیر مثبت و معنی‌داری دارد، به علاوه نوع بسته‌بندی محصول و قابلیت بازیافت و استفاده مجدد از آن مهم‌ترین عامل در خرید محصولات محیط‌زیست دوستانه به شمار می‌آید. همچنین مشخص گردیدکه افراد متأهل نسبت به افراد مجرد مسئولیت‌پذیری بیشتری را در قبال محیط‌زیست از خود نشان می‌دهند. نتیجه‌گیری: با توجه به تأثیر مثبت و معنی‌دار میزان مسئولیت‌پذیری زیست محیطی مصرف‌کنندگان بر تصمیم آنها به خرید محصولات محیط‌زیست دوستانه و همچنین اهمیت تأثیر نوع بسته‌بندی محصول بر تصمیم خرید سبز آنها به شرکت‌ها توصیه می‌گردد با طراحی بسته‌بندی‌هایی که حاوی مواد قابل بازیافت هستند و یا به نوعی قابلیت استفاده مجدد را دارند در عین تأمین خواسته‌های زیست‌محیطی مصرف‌کنندگان از محیط‌زیست نیز صیانت نمایند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Investigating the effect of consumer's environmental responsibility on their green purchase decision
چکیده انگلیسی مقاله Background: Massive amounts of environmental pollution are the result of human production and daily consumption. Normally, buy carefully and use only products that do not harm the environment can have a significant impact on reducing this pollution. Due to the importance of this issue, the purpose of this study is investigating the effect of consumer's environmental responsibility on their decision to buy environmentally friendly products. Methods: For the present study, the sample consisted of 385 Consumers of dairy products in the city of Shiraz by random method were selected and studied. In order to analyze the data, structural equation modeling techniques were used. Results: Results shows that environmental responsibility has significant and positive effect on consumer's green purchase decision. In addition, reusability, recyclability and packaging of such products is considered the most important factor in purchasing environmentally friendly products. Also Results show that married people than single people take more responsibility towards the environment. Conclusions: Due to the significant impact of environmental responsibility on the consumer's decision to purchase environmentally friendly products and also important Impact of packaging of environmentally friendly products in their decision to buy these products, It is recommended to Companies, that engaged in the production of environment-friendly products, by designing reusable and recyclable packaging satisfy the environmental needs of consumers and also protect the environment.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حبیب الله رعنایی کردشولی | ranaei kordshouli


احمد اله یاری بوزنجانی | allahyari bouzanjani



نشانی اینترنتی http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-112-48&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/574/article-574-433036.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات