این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اخلاق در علوم و فناوری، جلد ۸، شماره ۳، صفحات ۶۸-۷۹

عنوان فارسی مدل‌های پیشگیری از رفتارهای غیراخلاقی و تقویت رفتارهای مدنی سازمانی در محیط‌های کار
چکیده فارسی مقاله زمینه: این پژوهش با هدف بررسی دو مدل، یکی برای پیشگیری از رفتارهای غیر اخلاقی و دیگری برای تقویت رفتارهای مدنی- سازمانی در محیط‌های کار به مرحله اجرا درآمد. این دو دسته رفتار، از رفتارهای منفی و مثبت بسیار مهم برای محیط‌های کاری هستند. روش کار: جامعه آماری پژوهش را کلیه کارکنان (زن و مرد) یک شرکت تولیدی در تابستان 1389 (به تعداد 360 نفر) تشکیل دادند. از بین کارکنان این شرکت، از روی فهرست کارکنان، بر مبنای نمونه‌گیری طبقه‌ای، 263 نفر به شیوه تصادفی انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در پژوهش، شامل پرسشنامه رفتارهای غیر اخلاقی با 23 سؤال (آلفای کرونباخ برابر با 97/0)، پرسشنامه رفتارهای مدنی- سازمانی با 9 سؤال (آلفای کرونباخ برابر با 9/0)،‌ پرسشنامه قرارداد روانی با 6 سؤال (آلفای کرونباخ برابر با 87/0)، پرسشنامه رضایت شغلی با 3 سؤال (آلفای کرونباخ برابر با 88/0) و پرسشنامه تعهد سازمانی با 3 سؤال (آلفای کرونباخ برابر با 76/0) بودند. داده‌های حاصل از پرسشنامه‌های پژوهش با استفاده از مدل‌سازی معادله ساختاری مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: نتایج حاصل از مدل‌سازی معادله ساختاری نشان داد، طی یک مجموعه روابط چند سطحی، ابتدا قرارداد روانی بر رضایت شغلی و تعهد سازمانی تأثیر می‌گذارد، سپس رضایت شغلی و تعهد سازمانی زمینه کاهش رفتارهای غیر اخلاقی و افزایش رفتارهای مدنی- سازمانی را فراهم می‌سازند. نتیجه‌گیری: برپایه یافته‌های این پژوهش، می‌توان گفت که پای‌بندی به اصول قرارداد روانی کارکنان را راضی‌تر و متعهدتر می‌سازد. پیامد این رضایت و تعهد بیشتر چیزی جز افزایش رفتارهای مدنی- سازمانی و کاهش رفتارهای غیر اخلاقی نخواهد بود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Models of Preventing Unethical Behaviors and Reinforcing Organizational Citizenship Behaviors At Workplaces
چکیده انگلیسی مقاله Background: This research was conducted with the aim of investigating two models, one for preventing unethical behaviors, and the other for reinforcing organizational citizenship behaviors at workplaces. These two categories of behaviors are very important negative and positive behaviors for workplaces. Methods: Research statistical population were all the employees (male and female) of an productive Company in the summer of 1389 (360 persons). Among the employees of this company, 263 persons were selected from the employees list, on the basis of stratified sampling, with the use of random method. Instruments which were used in this research were the unethical behaviors questionnaire with 23 items (α=0/97), organizational citizenship behaviors questionnaire with 9 items (α=0/9), psychological contract questionnaire with 6 items (α=0/87), job satisfaction questionnaire with 3 items (α=0/88) and organizational commitment with 3 items (α=0/76). Data were analyzed using structural equation modeling. Results: Results of structural equation modeling revealed that, through a series of multilevel relations, firstly psychological contract impact on job satisfaction and organizational commitment, then job satisfaction and organizational commitment, decrease unethical behaviors and increase organizational citizenship behaviors. Conclusion: On the basis of these research findings, it could be said that, involvement to psychological contract principles, resulted in more satisfaction and commitment among employees. The consequence of this higher satisfaction and commitment are the increase of organization citizenship behaviors and decrease of unethical behaviors.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله زهرا جوادیان |


محسن گل پرور |


سمیه بلالی دهکردی | balali dehkordi



نشانی اینترنتی http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-112-50&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/574/article-574-433038.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات