این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
ادبیات پایداری، جلد ۹، شماره ۱۶، صفحات ۶۵-۸۶

عنوان فارسی خوانش نمادگرایی پایداری در مجموعه شعرگنجشک و جبرئیل و الحسین لغه ثانیه
چکیده فارسی مقاله شعر پایداری عاشورایی عربی و فارسی هر روز پرتوان‌تر از دیروز، عرصه‌های معنایی و تصویرآفرینی و صور خیال را می‏پیماید و غنی‌تر و شکوفاتر می‌گردد تا جایی‌که توانسته از مرزهای عادی درگذرد و در مقایسه با شعر دهه‏های گذشته زیباتر، خیال‌انگیر‏تر و پر رمز و رازتر شود. توجّه به این نمادها ما را با پیام‏ها و آرمان‏های عاشورا و شاعران عاشورایی آشنا می‏سازد؛ «گنجشک و جبرئیل سید حسن حسینی و «الحسین لغه ثانیه» سرودۀ جواد جمیل دو اثر سرآمد نمادپردازی در شعر عاشورایی هستند که در این مقاله با استفاده از روش توصیفی ـ تحلیلی به بررسی تطبیقی نمادها‌ی آنها می‏پردازیم.   از دید حسینی، عاشورا  نه تنها حادثه‏ای مغموم  نیست، بلکه او  با کاربرد بالای بسامد نمادهای حنجره، گلو و گلوگاه و رنگ سرخ بر عدالت‌خواهی‌، فریاد و مبارزه‌طلبی قیام عاشورا تکیه می‌کند. اندیشه و فلسفه حاکم بر تمامی اشعار این مجموعه «ما رایتُ إلاّ جمیلاً» می‏باشد؛ همچنین در زمنیه نمادهای ملّی  و اسطوره‏ای حسینی با تکیه بر فرهنگ ایرانی و اسلامی و با اعتقاد به حکمت اشراق اشعار خود را می‌سراید. جمیل با نگاهی فرامکانی و فرازمانی به عاشورا می‏نگرد. نمادهای لب، خاکستر و خاکستری در شعر او، فضای استبداد و ابهام حاکم بر کشور عراق را مجسّم می‏نماید و زخم و جراحت حسین (ع) زبانی دیگر است؛ زبان دومی که تفسیر زبان وحی و پیامبر (ص) است.   
کلیدواژه‌های فارسی مقاله گنجشک و جبرئیل، الحسین لغه ثانیه، عاشورا، نماد،

عنوان انگلیسی A Study of Resistance Symbolism in Two Poetry Collections “Gonjeshk va Jibrail” (“The Bird and Gabriel”) and “Al-Hussein Loghah Saniah”
چکیده انگلیسی مقاله Today, meaning and imagery in Arabic and Persian resistance Ashoura poetry are more powerful than the past and are going to be richer and more prosperous so that this poetry could pass ordinary boundaries and be more beautiful, symbolic, and imaginative than poetries of the past decades. Paying attention to these symbols makes us familiar with lessons and ideals of Ashoura and the Ashoura poets. "The Bird and Gabriel" composed by Seyyed Hassan Husseini and "Al-Hussein Loghah Sanieh" composed by Javad Jamil are two important symbolic works of Ashoura poetry. In the present study, these symbols are studied comparatively using analytic-descriptive method. From Hussein's view, Ashoura is not an elegy and dolefulevent; rather it relies on justice and defiance in Ashoura uprising by high frequency of symbols of larynx, pharynx, throat and red color. The thought and philosophy governing all poems of this collection is the statement "I see nothing except beauty". Regarding national and mythical symbols, he composed his poems relying on Iranian and Islamic culture and believing in illuminationism philosophy. Jamil regards Ashoura beyond time and place. In his poetry, lips, ash, and gray color visualize autarchy that rules in Iraq. Imam Hussein's wounds and injuries are an interpretation of the Prophet's words and the revelation.    
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله احمدرضا حیدریان شهری | heydaryan shahri
عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)

حکیمه دانشور |
دانشجوی دکتری

حبیبه عزیزی افضلی | azizi afzali
کارشناس ارشد زبان و ادبیّات عربی و مدرس دانشگاه فرهنگیان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فرهنگیان (Farhangian university)


نشانی اینترنتی http://jrl.uk.ac.ir/article_1722_75ef0f74386a16c1c5d565736eff54cf.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/585/article-585-433099.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات