این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
باغ نظر، جلد ۱۴، شماره ۵۲، صفحات ۲۷-۳۶

عنوان فارسی بررسی ساختار و زوایای دید باغ‌ایرانی در نگارگری ‌باغی و قالی‌های ‌باغی دوره صفویه
چکیده فارسی مقاله باغ ایرانی یکی از موضوعات تصویری رایج در حوزه نگارگری و قالی است. گونه‌های مختلف هنر ایرانی بعد از اسلام توجه خاصی به بازنمایی باغ داشته‌اند. پژوهش حاضر بر آن است که باغ‌ایرانی و ساختار باغ‌سازی دوره صفوی را در دو حوزه تصویری قالی و نگارگری مورد مطالعه قرار دهد. لذا این پژوهش به بررسی تطبیقی ترکیب‌بندی و زوایای دید در قالی‌های‌باغی و نقاشی دوره صفویه و ارتباط آنها با یکدیگر می‌پردازد تا از این طریق بتواند به ساختار طراحی باغ و نگاه تجسمی ناظر در این دو حوزه تصویری دست یابد. روش تحقیق در این پژوهش توصیـفی- تحلیلی بوده، تجزیه و تحلیل اطلاعات به شیوه جزیی‌نگر (استقرایی) انجام گرفته و پژوهش از نوع تحقیقات کیفی با رویکردی تطبیقی است. بخش اصلی مطالعات این پژوهش بر‌اساس داده‌های کتابخانه‌ای صورت گرفته است. هدف پژوهش حاضر بررسی ساختار اصلی باغ در قالی‌ها و نگارگری‌های دوره صفوی است، تا به تفاوت‌ها و تشابهات دو حوزه تصویری در امر باغ‌سازی بپردازد. در همین راستا پرسش اصلی پژوهش حاضر این است که چه نسبت ساختاری میان قالب باغ در نگارگری و قالی‌باغی عصر صفوی وجود دارد؟ فرضیه مقاله حاضر بر این است که دو قالب هنری قالی‌باغی و نگارگری دارای تأثیرگذاری متقابل و روابط بینامتنی هستند، لذا در پی مطالعات انجام گرفته در جامعه آماری دوره صفوی، از جمله 20 قالی و 46 نمونه نگاره که 5 نمونه از هرکدام به طور تصادفی جهت تجزیه و تحلیل انتخاب شده و مورد بررسی قرار گرفته‌اند و با تجزیه و تحلیل آنها و با رویکرد ساختارشناسانه و بینامتنی، به اثبات فرضیه مورد نظر پرداخته شده است. نتایج به دست آمده نشان می‌دهد که ترکیب‌بندی باغ‌ایرانی در نگاره‌ها و قالی‌های‌باغی دوره صفویه برگرفته از الگوی چهارباغ بوده و تأکید بر مرکزیت حوض، شبکه آبرسانی جریان آب، تقارن، طبیعت‌گرایی، هماهنگی بین عناصر موجود در باغ و تفکیک فضاها تأکید دارد. زوایای دید موجود در این دو حوزه تصویری با توجه به موقعیت قرارگیری ناظر به لحاظ دیداری متفاوت است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله باغ‌ایرانی، قالی‌باغی، باغ در نگارگری، هنرصفوی،

عنوان انگلیسی Study of Structure and Viewing Angles of Persian Garden in Persian Garden Paintings and Garden carpets in Safavid Period
چکیده انگلیسی مقاله Iranian garden is one of the frequent and popular subject matters in Iranian paintings and carpets. The various types of Iranian art in Islamic period widely focused on  displaying gardens. The present study aimed at examining Iranian garden and the process of building gardens in Safavid period in two visual fields of painting and scarpets. Therefore, this researchtries to study the composition and viewing angles of on garden carpets and Iranian paintings of the Safavid period and their  mutual relationship. soSo that it could reach a comprehensive structure of designing gardens and spectator's visual imagination in this two visual fields. The study was in a type of descriptive analytic approach and data analysis was carried out inductively. The study was a qualitative research with a comparative approach. The main part of this study is based on library obtained data. The purpose was to investigate the main structure of garden in carpets and Iranian paintings of the Safavid period, to find out existing similarities and differences between these two visual fields. The main research question here is that what kind of the structural linkage is there between the form of garden in paintings and carpets of Safavid period? The hypothesis is that the two artistic forms of garden carpets and paintings have mutual effects and intertextual linkage.Therefore, and based on carried out investigations in Safavid period, we selected  20 carpets and 46 paintings,and finally we randomly selected 5 samples out of each group for analysis then we tried to confirm the hypothesis having structuralistic and intertextuasl orientation. . The results showed that the composition of Persian gardens in the Safavid paintings and garden carpets was derived from the Chahar Bagh pattern with the emphasis on  the centrality of dock, water distribution network, symmetry, naturalism, harmony of elements of the garden and the separation of spaces. existingExisting viewing angels varied according to the spectator's position.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مهدی محمدزاده |
دانشگاه هنر اسلامی تبریز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه هنر اسلامی تبریز (Art university of tabriz)

سونیا نوری |
دانشجو


نشانی اینترنتی http://www.bagh-sj.com/article_50514_e1d1030f1156b63606db086f7c260511.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/638/article-638-433535.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات