این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
تاریخ روابط خارجی
، جلد ۱۸، شماره ۶۹، صفحات ۱۱۷-۱۳۳
عنوان فارسی
سرزمین چین از دیدگاه جغرافینگاران مکتب عراقی
چکیده فارسی مقاله
قرن سوم هجری در تاریخ نوشتههای جغرافیاییِ تمدن اسلامی سرآغازی نوین بود، زیرا برای نخستین بار جغرافینویسان مسلمان به جغرافیای عمومی و توصیفی روی آوردند. محققین، آثار جغرافیاییِ قرنهای سوم و چهارم هجری را به دو مکتب جغرافیایی عراقی و بلخی تقسیم کرده و ویژگیهایی را نیز برای هر یک ذکر نمودهاند. جغرافیدانان مکتب عراقی برخلاف مکتب بلخی در کنار توصیف سرزمینهای اسلامی، به سرزمینهای خارج از قلمرو اسلامی نیز میپرداختند و چین از جمله مناطقی بود که توجه خاصی به آن داشتند. بنابراین، پژوهش حاضر با روش تاریخی و شیوه توصیفی- تحلیلی در صدد است تا با بررسی و مقایسه تطبیقی آثار ابن خرداذبه، ابن رسته، ابن فقیه، یعقوبی، مسعودی و جیهانی به این سؤالها پاسخ دهد که سرزمین چین چگونه در این منابع توصیف شده است؟ جغرافی نگاران این مکتب از چه منابعی اطلاعات خود را در باره این سرزمین جمعآوری کردهاند؟ چه شباهتها و تفاوتهایی در توصیف هر یک از آنها از چین وجود دارد؟ بررسیها نشان میدهد که جغرافیای تاریخی، اقتصادی و اجتماعی چین در گزارشهای جغرافیدانان این مکتب برجسته است و آنها اطلاعات خود را از راههای مختلف اخذ کردهاند
کلیدواژههای فارسی مقاله
ایران، چین، جغرافی نگاران، مکتب عراقی،
عنوان انگلیسی
The Land of China in the Eyes of Iraqi School of Geographers
چکیده انگلیسی مقاله
The third century (AH) marked the beginning of a fresh start in the history of geographical accounts of the Islamic civilization; for the first time, Muslim geography scholars shifted toward general and descriptive geography. According to researchers geographical works of the third and fourth centuries (AH) could be divided into Iraqi and Balkhi schools, each with distinct specificities. In contrast to Balkhi School, the Iraqi School geographers made efforts to describe regions beyond the Islamic territories; China was among these regions which enjoyed special attention. Hence, the current research employs historical analytical-descriptive method to study, in a comparative context, the works of ibn Khardazbeh, ibn Rasteh, ibn Faqih, Yaghoubi, Masoudi and Jihani, in order to find answer to the question as to how China was depicted in them? What were the source of information for the geography journalists of this School, and how did they gather their data? What resemblance, or difference is discernible in their accounts of China? Studies indicate that the geographers of this School found their reports on the historical, economic and social geography of China, and had a myriad of ways for collecting their information.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
نشانی اینترنتی
http://www.hfrjournal.ir/article_50212_2d22f07a02a09950bfd1e3135e85202c.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/673/article-673-433715.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات