این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
تاریخ روابط خارجی
، جلد ۱۸، شماره ۶۹، صفحات ۱۷۳-۲۰۸
عنوان فارسی
بررسی جایگاه سفالینههای آبی و سفید چین در هنر ایران
چکیده فارسی مقاله
نگارگری به دلیل تأثیر بنیادین بر آثار تجسمی از جایگاه ویژهای برخوردار است و گستره وسیعش هنگامی آشکار میشود که هنرمندان آن را به هنر کاربردی تبدیل کنند و درآفرینش سایر آثارهنری به عنوان عنصرتزیینی از آن بهره ببرند. از آنجایی که سفالینههای ایران ارتباط بسیار نزدیکی با زندگی مردم داشته و به دلیل تنوع شکل در تمام زمینههای مختلف کاربرد نامحدودی داشتهاند، از لحاظ زیباییشناختی نیز حائز اهمیت هستند. با گسترش روابط ایران و چین و ورود سفالینههای آبی و سفید چینی، تحولات اساسی در شیوههای تزیینی آثار سفالی به وجود آمد. البته هنرمندان خلاق صفوی ضمن تلفیق نقشمایههای چینی با طرحها و نقوش ایرانی، آثاری مطابق با سلیقه ایرانی ارائه دادند. از آنجایی که نگارگران، زندگی روزمره و واقعیات دوران معاصر خود را نشان میدهند، میزان و نوع مصرف این ظروف نیز ناخودآگاه در نگارههای آنها بروز مییابد. لذا این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی و بر اساس منابع کتابخانهای به میزان تأثیرگذاری سفالینههای آبی و سفید چینی بر آثارسفالی و نگارگری ایران میپردازد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ایران، چین، هنر ایرانی، سفالینههای چینی،
عنوان انگلیسی
Impact of Chinese Blue and White Crockery on Iranian Art
چکیده انگلیسی مقاله
The huge impact of miniature on visual arts and its vast reach are thrown into relief when artists turn it into a practical art and use it to adorn other forms of artistic expressions. Since Iranian crockery is tightly connected to people's lives, and due to their various shapes, they have had boundless uses, and are of aesthetic value. As bilateral ties between Iran and China were promoted and Chinese white and blue crockery found their way into Iran, decorative and embelishment styles of pottery underwent fundamental transformations. It is a known fact that creative Safavid artists incorporated Chinese designs into Iranian plans and style and rendered products more palatable to the Iranians. As the miniature artists represented the daily life and realities of their era, the usage of these pottery products were subconciously embodied in their miniatures. Hence, the current article uses descriptive-analytical method and draws upon library archives to assess the impact of Chinese white and blue crockery on Iranian crockery and miniature.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Iran, China, Iranian Art, Chinese Crockery
نویسندگان مقاله
نشانی اینترنتی
http://www.hfrjournal.ir/article_50215_264b49d8acb34224e608c0909da493d3.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/673/article-673-433719.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات