این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
دریا فنون، جلد ۴، شماره ۲، صفحات ۵۳-۶۳

عنوان فارسی طراحی آرمور موج‌شکن‌های توده سنگی بر اساس قابلیت اطمینان و تحلیل ریسک-مطالعه موردی: بندر نوشهر
چکیده فارسی مقاله با توجه به توسعه روزافزون استفاده از موج‌شکن‌های توده سنگی در محیط‌های دریایی، طراحی آرمور این موج‌شکن‌ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. اما مکانیزم خرابی این موج‌شکن‌ها بسیار پیچیده بوده است و عدم قطعیت‌های زیادی در برآورد پارامترهای تعیین اندازه سنگ وجود دارند. عدم قطعیت‌های ذاتی موجود در این پارامترها باعث می‌گردد تا نیاز به مطالعه جدی برای اطمینان از پایداری موج‌شکن حاصل گردد. در تحقیق حاضر، بعد از بررسی موارد مختلف عدم قطعیت‌ پارمترهای موثر بر پایداری آرمور، طراحی آن به صورت احتمالاتی و بر اساس تحلیل قابلیت اطمینان مورد توجه قرار می‌گیرد. بر این اساس، پس از ارزیابی عدم قطعیت‌ موجود در پارامترهای هیدرودینامیکی و سازه‌ای، اقدام به طراحی آرمور سنگی در بندر نوشهر به عنوان مطالعه موردی می‌شود. نتایج نشان می‌دهد که داده های وزن آرمور طراحی از یک توزیع لوگ نرمال پیروی می کند. با استفاده از داده های این توزیع مشخص می‌شود که احتمال پایداری آرموری با وزن 13000 کیلوگرم در صورتی که طوفان 50 سال در محل موج شکل بندر نوشهر رخ دهد، در حدود 95 درصد است
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Design of rubble mound breakwater’s stability based on reliability analysis and risk assessment- Case study: Noshahr Port
چکیده انگلیسی مقاله Stability of the rubble mound breakwater is a very important issue in coastal and ocean engineering. It can be determined by stability number which depends on sea state and structural parameters. However, there are a lot of uncertainly in determining stability number. These uncertainties suggest that reliability analysis should be carried out for armour stones stability to ensure a desirable level of safety for breakwater. In the present study, a probabilistic framework was developed for estimating the stable armour weight placed on a rubble mound breakwater. By using this method, with a particular reliability level or expected risk, armour weight can be calculated. It is therefore, possible for design engineers to decide on the armour weight based on economical and/or construction restrictions. Application of this method was illustrated in Noshar port's breakwater as a typical case study. The analysis yielded an almost Lognormal distribution for the armour weight. Consequently, armour weight can be assessed by analyzing the distribution based on the required reliability level. Results showed that, to get about 95% reliability, 13000 Kg weight stones must be placed at the breakwater.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله میثم بالی |
دانشجوی دکتری مهندسی عمران آب سواحل و بنادر ، دانشگاه صنعتی امیرکبیر
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه صنعتی امیرکبیر (Amirkabir university of technology)

مجتبی کریمایی طبرستانی | karimaee tabarestani
استادیار گروه مهندسی ژئوتکنیک و آب، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی (Shahid rajaee teacher training university)

مجید جندقی |
دکتری مهندسی سواحل و بنادر، شرکت مهندسین مشاور پویا طرح پارس


نشانی اینترنتی http://ijmt.iranjournals.ir/article_27442_ac158098430b94bbd9378bfbeb2aa397.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/817/article-817-434640.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات