این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
زن در فرهنگ و هنر، جلد ۹، شماره ۲، صفحات ۲۳۱-۲۴۴

عنوان فارسی تحلیل برخی از افسانه‌های ایرانی براساس الگوی پرورش زندگی خلاق زنان کلاریسا پینکولا استس
چکیده فارسی مقاله پینکولا استس الگوی پرورش زندگی خلاق را براساس قصه‏های «زن گریان، دختر کبریت‏فروش و سه تار موی طلایی» ترسیم و در این قصه‏ها ابعاد مختلف کنش و رفتار زیستنِ خلاق زن‌ـ قهرمان را بررسی کرده است. در این مقاله، نگارندگان نیز با تکیه بر روش استس دو گروه از افسانه‏های ایرانی را که زن‌ـ قهرمان در آن‌ها زیستی خلاق دارد، انتخاب و این الگو را تحلیل کرده‌اند. نتایج این پژوهش نشان می‏دهد که در این دو گروه از افسانه‏های ایرانی، زنان آخر، که عموماً زنان سوم، چهلم و صدم‌اند، به دنبال نوآوری در زندگی هستند و آن‌ها را باید زن وحشی نام گذارد. در افسانه‏های ایرانی، مسیر سفر آن‌ها به شرح ذیل است: مرد: آلوده‌کنندۀ زندگی؛ ازدواج با آخرین زن؛ ساختن مجسمه و عروسک و صحبت با چراغ؛ زندگی شاداب. کنش زنان نخستین پرسفون‏وار (منفعل و تابع شرایط) و زنان آخر آرتمیس‏وار (مبارز و رقابت‌جو، معترض و جوینده) است، زیرا آن‌ها برای تغییر وضعیت موجود می‏جنگند و درنهایت زندگی نوینی را می‏آفرینند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The analysis some of iranian legends based on pattern Nourishing the Creative Life Clarissa Estes and half- look at the opinions of some Post-Jungian
چکیده انگلیسی مقاله این مقاله به بررسی و تحلیل الگوی پرورش زندگی خلاق کلاریسا پینکولا استس در دو گروه از افسانه‌های ایرانی می‌پردازد. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که در این دو گروه از افسانه‌های ایرانی، زنان آخر که عموماً زنان سوم، چهلم و صدم هستند، قهرمان‌های روایتند و مسیر سفر آنها به شرح زیر است: مرد: آلوده کنندۀ زندگی؛ ازدواج با آخرین زن؛ ساختن مجسمه و عروسک و صحبت با چراغ؛ زندگی شاداب. الگوی استس و کنش زنان نخستین پرسفون‌وار و کنش زنان آخر آرتمیس‌وار و مانند کهن‌الگوهای جنگجو و آفریننده است؛ زیرا آنها برای تغییر شرایط موجود می‌جنگند و در نهایت زندگی نوینی را می‌آفرینند. این مقاله به بررسی و تحلیل الگوی پرورش زندگی خلاق کلاریسا پینکولا استس در دو گروه از افسانه‌های ایرانی می‌پردازد. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که در این دو گروه از افسانه‌های ایرانی، زنان آخر که عموماً زنان سوم، چهلم و صدم هستند، قهرمان‌های روایتند و مسیر سفر آنها به شرح زیر است: مرد: آلوده کنندۀ زندگی؛ ازدواج با آخرین زن؛ ساختن مجسمه و عروسک و صحبت با چراغ؛ زندگی شاداب. الگوی استس و کنش زنان نخستین پرسفون‌وار و کنش زنان آخر آرتمیس‌وار و مانند کهن‌الگوهای جنگجو و آفریننده است؛ زیرا آنها برای تغییر شرایط موجود می‌جنگند و در نهایت زندگی نوینی را می‌آفرینند.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Nourishing the Creative Life, Wild women and Heroine, estes

نویسندگان مقاله مریم اسمعلی پور |
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)

محمدجعفر یاحقی | m j
استاد تمام گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)

فرزاد قایمی |
استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)

شاهدخت طوماری | طوماری
دکتری روان شناسی بالینی، مؤسس مرکز مشاوره پرتو امید در کالیفرنیا، مؤسس مرکز مشاوره درخشش امید


نشانی اینترنتی http://jwica.ut.ac.ir/article_63279_7dc1d35bad4152bf3139f253e47a72f1.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/890/article-890-434995.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات