این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
علوم و فناوری دریا، جلد ۸۲، شماره ۸۲، صفحات ۱-۱۴

عنوان فارسی مقایسه تغییرات در فرم بدنه سکوی FPSO از دیدگاه پایداری و دریامانی در شرایط عملیاتی بارگیری کامل در خلیج فارس
چکیده فارسی مقاله سکوی FPSO با دارا بودن قابلیت استخراج، فرآورش، نگهداشت و انتقال ترکیبات هیدروکربنی امروزه به عنوان یکی از گزینه های موثر و پرکاربرد در صنعت نفت فراساحل مطرح است. پایداری و دریامانی؛ معیارهای موثر طراحی بدنه و ارزیابی کارآیی کلی این سکوی شناور به شمار می آیند. پاسخ بدنه شامل پایداری در حالت سالم و آسیب دیده؛ جابه جایی و شتاب در اثر نیروهای محیطی از جمله فاکتورهای موثر در ارزیابی کارآیی این سکوی شناور می باشد. هدف از این مطالعه دست‌یابی به یک روند سیستماتیک برای ارزیابی کارآیی کلی سه فرم بدنه سکوی FPSO شامل کشتی سان، مکعب مستطیلی شکل ساده و بیضی گون است. مساله به عنوان یک مدل تصمیم گیری چند معیاره (MCDM) در نظر گرفته شده و از فرآیند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) استفاده شده است. مدلسازی برای سه فرم بدنه سکوی FPSO با درنظر گرفتن استانداردهای آیین نامه‌ای، روش المان محدود و کدنویسی دیفرکشن نرم افزاری انجام شده است. فرم بدنه بیضی گون از کیفیت پایداری بهتر و فرم بدنه مکعب مستطیلی شکل ساده از کیفیت دریامانی بهتری نسبت به سایر فرم های بدنه مورد مطالعه برخوردار است.کیفیت دریامانی بهتر سکوی FPSO مکعب مستطیلی شکل موجب این شده است که در ارزیابی نهایی کارآیی کلی به صورت تقریبی 10% نسبت به فرم بدنه کشتی سان و 20% نسبت به فرم بدنه بیضی گون از برتری برخوردار باشد. سیستم مهاربندی Spreadو رایزر نوع Steep-s برای این مطالعه درنظر گرفته شده اند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Comparison of variations in FPSO hull geometries with respect to stability and seakeeping performance under full loaded condition in Persian Gulf
چکیده انگلیسی مقاله Among different offshore platform concepts; FPSOs (Floating Production, Storage and Offloading units) have been more attractive these days. Stability and seakeeping are two effective hull design parameters and overall efficiency assessment of FPSOs. This study has focused on some performance factors such as, stability both intact and damage condition, hull position, displacement and acceleration due to environmental loads. The aim of this study is to achieve a systematic procedure to evaluate the quality of performance for three type of FPSO hull forms including: ship-shaped, rectangular box and oval. The procedure is done by an MCDM model with an AHP method. Models are done in Finite Element Method (FEM) and diffraction analysis have been performed. Oval type FPSO has better performance in stability and rectangular box has better performance in seakeeping assessment. Better seakeeping performance of rectangular box FPSO leads to have greater score in overall efficiency assessment among three case studies. In this study, spread mooring type with steep-s flexible riser are used for all case studies.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله نوید باقرنژاد |
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه صنعت نفت دانشکده علوم دریایی محمودآباد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه صنعت نفت (The petroleum university of technology)

پدرام عدالت |
استادیار، عضو هیئت علمی-دانشگاه صنعت نفت محمود آباد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه صنعت نفت (The petroleum university of technology)

محمود اعتماددار |
پژوهشگر مرکز سازه های ساحلی و کشتی نروژ


نشانی اینترنتی
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات