این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 29 آذر 1404
فرهنگ رضوی
، جلد ۵، شماره ۱۷، صفحات ۳۵-۵۸
عنوان فارسی
روشهای آموزشی در سیره رضوی و دلالتهای آن برای تربیت عقلانی در دانشگاه فرهنگیان
چکیده فارسی مقاله
یکی از چالشهای موجود در نظامهای آموزش عالی، کم توجهی به پرورش تفکر و اندیشیدن در دانشجویان است که با بهرهگیری از دلالتهای تربیتی سیره امام رضا(ع) میتوان در مواجهه با این چالش، گامهای موثری ا برداشت. با توجه به اهمیت مراکز تربیت معلم و محوریت نقش مدرسان درآنها، ازاین رو هدف این مقاله، بررسی روشهای تربیت عقلانی در سیره رضوی با تأکید بر نقش استادان و روشهای تدریس ایشان در راستای پرورش تفکر در دانشجو- معلمان است. در این پژوهش از روش توصیفی- تحلیلی برای جمعآوری اطلاعات استفاده شد؛ به نحوی که با مراجعه به منابع معتبر دینی درباره سیره رضوی، اطلاعاتی در زمینه تربیت عقلانی و روشهای تدریس مناسب برای آنها استخراج شد و سپس مورد توصیف و طبقهبندی قرار گرفت. یافتههای پژوهش بیانگر پنج روش تدریس شامل: آموزش انفرادی، بحث گروهی، پرسش و پاسخ، مناظره و عبرت آموزی بر اساس سیره رضوی است. همچنین کاربرد هر یک از این روشها توسط مدرسان نیازمند برخورداری آنها از مهارتهای ارتباطی و تدریس خاصی است. براساس نتایج پژوهش تأکید بر مهارتهای دانشجو- معلمان و استادان بهعنوان معیاری برای جذب، بررسی مستمر توامندیهای فکری نیروهای جذب شده و نیز گنجاندن یک یا چند واحد درسی در زمینه آموزش تفکر، پیشنهاد میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
روش آموزشی، تربیت عقلانی، سیره رضوی، دانشگاه فرهنگیان،
عنوان انگلیسی
Educational methods in Razavi conduct of life and its implications for the rational train in University of Farhangiyan
چکیده انگلیسی مقاله
One of the challenges in the current higher education systems is carelessness towards fostering of thought and thinking skills in students. Razavi conduct has useful implications for facing this challenge. Regarding the importance of Teacher training centers and professors' role in them, so the purpose of this paper is to examine the educational methods for rational education in Razavi conduct with the focus of professors' role and their teaching methods toward fostering thought in student-teachers. For gathering data, the descriptive-analytical method was used. So that with the help of reliable religious references about Razavi conduct, some information about rational education and suitable teaching methods for them were explored and then this information were described and categorized. Finding revealed that there are five teaching methods based on Razavi conducts, including: Individual Instruction, Group Discussion, Question and Answer, Debate, Learning by Byword. Also, using each of these methods by professors needs special communication and teaching skills. Based on the results, some suggestions were offered including: emphasize on students-teachers and their professors thinking skills as a criteria for employment, doing continuous assessment of thinking abilities in employees and adding one or several courses in rational education.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سیده محدثه دهقان سرخ آبادی | seyedeh mohadeseh dehghan sorkh abadi
دانشجوی کارشناسی رشته علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید هاشمی نژاد مشهد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه فرهنگیان (Farhangian university)
انسی کرامتی |
استادیارگروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید هاشمی نژاد مشهد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه فرهنگیان (Farhangian university)
نشانی اینترنتی
http://www.farhangerazavi.ir/article_50270_c9665860bb8de3322be0fa99b10d5edd.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1004/article-1004-435577.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات