این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
فرهنگ رضوی
، جلد ۵، شماره ۱۷، صفحات ۵۹-۹۶
عنوان فارسی
اصول و روشهای تربیتی با نگرشی به اراده و اختیار انسان در سیره رضوی
چکیده فارسی مقاله
انسان موجودی مختار و آزاد آفریده شده است. او برترین آفریده و والاترین نشانه قدرت بیمنتهای خداست و به خاطر این امتیاز بزرگ، او مستعد اتصاف به همه صفات و کمالات الهی است که به واسطه اختیار و اراده خود، میتواند با تربیت صحیح و بهره مندی از الگوهای تربیتی به مقام قرب الهی برسد. در این زمینه بهترین الگوها و راهنمایان تربیتی فرستادگان الهی و ائمه معصومین(ع) هستند که با تأکید بر معرفت الهی زمینههای رشد، هدایت و سیر کمال انسانی را در انسان فراهم میکنند. پژوهش حاضر درصدد است با روش تحقیق اسنادی و به کارگیری روش تحلیل محتوا به شیوه قیاسی- استقرایی و با در نظر گرفتن مبنای اراده و اختیار انسان به بررسی اصول و روشهای تربیتی از دیدگاه امام رضا(ع) بپردازد. یافتههای تحقیق بیانگر این واقعیت است که دو بعد: 1- تعقل و اندیشه ورزی با زیر مقولات (بصیرت دهی، تفکر، تدبر و...) 2- علم آموزی با زیر مقولات (حقیقت جویی، حل مسئله و پرسش و پاسخ، استقبال از نظر مخالف و...) مهمترین اصول و روشهای مبنای اراده و اختیار محسوب میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تربیت، اراده، اختیار، امام رضا(ع)،
عنوان انگلیسی
Educational principles and methods with a view to the human’s will and authority in Razavi conduct of life
چکیده انگلیسی مقاله
Human beings are born free and autonomous. He is the best creature and highest sign of God's infinite power and because of the great points, he is prone to qualification to all the attributes and divine perfection by their free will, with the right training and education can benefit from the patterns to be close to God. In this regard, best mentors and training guides are messengers of God and the infallible Imams who create the holy knowledge of God in human. They could provide the holy knowledge in the areas of growth, guidance and human perfection circulations. This study seeks to documentary methods and the use of inductive content analysis Quays- practices, and taking into account the will and authority of the principles and methods of education from the point of view of Imam Reza(AS) pay. The findings reflect the fact that two dimensions: 1. The reasoning and thinking with the following categories (insight, thinking, Contemplation, etc.) 2. Learning with the following categories (truth-seeking, problem-solving, question and answer, welcomed the opposition, etc.) will be considered as the most important principles and methods to the basis of Authority and will.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Education, will, free, Imam Reza (PBUH)
نویسندگان مقاله
حسن رضا زین آبادی |
دانشیار گروه مدیریت آموزشی دانشگاه خوارزمی تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)
مریم عدلی |
دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی دانشگاه خوارزمی- پردیس تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)
نشانی اینترنتی
http://www.farhangerazavi.ir/article_50274_aa12397f8f21846e3908f6183c79efc8.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1004/article-1004-435578.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات