این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
متن پژوهی ادبی
، جلد ۱۳، شماره ۳۹، صفحات ۵۷-۷۶
عنوان فارسی
توانایی کودکان مبتلا به سندرم داون فارسیزبان در درک ساختارهای نحوی ساده و مرکّب
چکیده فارسی مقاله
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی نحوه عملکرد دَه کودک مبتلا به سندرم داون فارسیزبان در درک ساختارهای نحوی ساده و مرکّب برای شناسایی و ارزیابی نقاط ضعف و قوّت آنان میباشد. به این منظور، تشابهات و تفاوتهای عملکرد زبانی آنان را با عملکرد دَه کودک طبیعی به عنوان گروه کنترل مورد ارزیابی قرار گرفت تا الگویی درباره رشد و عملکرد زبانی گروه داون در زمینه درک نحوی حاصل گردد. آزمودنیهای پژوهش از هر دو جنسیّت بودند و بر اساس سنّ عقلی 7-8 سال هماهنگ شدند. برای بررسی تواناییهای نحوی کودکان، آزمون درک زبانی به صورت مطابقت تصویر - جمله تدوین گشت. پس از تحلیل دادههای آزمون درک زبانی مشخّص گردید که گروه داون در درک ساختارهای ساده، مرکّب، مرکّب همپایه و مرکّب ناهمپایه بسیار ضعیفتر از گروه طبیعی عمل کردند و این مسئله در میانگین امتیازهای ساختارهای مرکب نمایانتر بود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سندرم داون، رشد زبان، درک زبان، ساختارهای نحوی ساده و مرکّب،
عنوان انگلیسی
Comprehension of Sirnple and Compound Syntactic Structures in Persian-speaking Down Children
چکیده انگلیسی مقاله
The aim of the present study is to investigate the performance of Persian- speaking children with Down syndrome in the comprehension of simple and compound syntactic structures. The participants of the 20 children of both genders, matched with the normal gn;up b:hed on their mental age of 7-8 years. This research applies both the descriptive and the experimental methods. To evaluate syntactic abilities of the participants, a test of linguistic comprehension was developed, The results of the research indicate that there is a significant difference ber:ween the performance of the down and normal participants with respect to the simple and compound structures in the comprehension rest.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
شهلا رقیب دوست |
استادیار دانشگاه علامه طباطبائی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
نشانی اینترنتی
http://ltr.atu.ac.ir/article_6479_e848951111dea11f32558fb83c57e512.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1046/article-1046-435864.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات