این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
متن پژوهی ادبی
، جلد ۸، شماره ۲۲، صفحات ۲۶-۵۷
عنوان فارسی
بررسی تأثیر ساده سازی واژگانی بر خواندن و درک مفاهیم
چکیده فارسی مقاله
هدف این تحقیق بررسی تأثیرات نسبی ساده سازی واژگانی و شرح پیچیدگی های متونی است که به عنوان متون خواندن و درک مفاهیم برای زبان آموزان ایرانی با در نظر گرفتن سطح مهارت زبانی آنها تهیه می شود. بدین منظور شش متن درسی به زبان انگلیسی در سه شکل (الف) متن اصلی ، (ب) متن ساده شده واژگانی ، (ج) متن با شرح پیچیدگی های آن در اختیار 250 زبان آموز قرار داده شد. این افراد براساسی نمرات آزمون تافل آنها به دو سطح متوسط و پیشرفته تقسیم شدند. میزان درک مفاهیم آنها از متن از طریق یک آزمون سی سئوالی چهار جوابی که قدرت درک زبان عمومی ، ویژگی های متنی و برداشتی آنها را می سنجید ارزیابی شدند. به منظور یافتن پاسخ مناسب برای فرضیه های تحقیق، اطلاعات گردآوری شده از طریق دو آزمون آنووا ( ANOVA) و شفا (SheITe) تحلیل شد. نتایج حاصله بر این فرضیه که ساده سازی واژگانی تأثیر کاملا واضحی بر درک مفاهیم یادگیرندگان دارد صحه نهاد. علاوه بر این ، تعامل کاملاً مشخص بین سطح مهارت زبان آموزان و نوع سادهسازی ملاحظه شد، بدین معنی که با در نظر گرفتن سطح مهارت زبانی ، زبان آموزان سطح پیشرفته در مطالعه متونی که از نظر واژگانی شرح و بسط داشتند بنحو چشم گیری بهتر از زبان آموزانی که متون ساده شده واژگانی را می خواندند بود و زبان آموزان متونی را که از نظر واژگانی ساده شده بود بهتر از متون شرح داده شده و متون اصلی تغییر نیافته متوجه می شدند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ساده سازی، خواندن، درک مفاهیم، مهارت زبانی،
عنوان انگلیسی
The Effect Of Lexical Modification On Reading Comprehension Regarding Language Proficiency
چکیده انگلیسی مقاله
This study investigates the relative effects of two types of lexical modification (i.e., lexical simplification and elaboration) of text type passages on Iranian EFL students' reading comprehension with reference to language proficiency. To this end six English reading text type passages in one of three forms(a) baseline, (b) lexically simplified, or ( c )lexically elaborated; were presented to 250 students, who were divided into two proficiency levels (i.e., advanced and intermediate ) on the basis of their scores 111 TOEFL test. Comprehension was assessed by a 30-item multiple-choice test, which included items for assessmg (a) general, (b) specific and (c) inferential comprehension. In order to probe the hypotheses formulated in the study, the data gathered were analyzed by a two way ANOV A and Sheffe test that was used in post hoc analyses. The obtained results support the suggestion that lexical modification had a significant effect on students' reading comprehension. There was also a significant interaction between learners' proficiency and modification type. Considering their proficiency level, the advanced students in reading lexically elaborated passages performed significantly better than lexically simplified passages and intermediate students who read lexically simplified passages outperformed readers of lexically elaborated and baseline passages.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
منصور فهیم |
هیئت علمی انشگاه علامه طباطبایی
مجید نعمت پور |
دانشجوی دانشگاه علامه طبابایی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
نشانی اینترنتی
http://ltr.atu.ac.ir/article_6423_419a22987bdb08ed0d92c08a98c8b626.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1046/article-1046-435999.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات