این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
مطالعات برنامه ریزی آموزشی
، جلد ۵، شماره ۱۰، صفحات ۹۱-۱۱۲
عنوان فارسی
ارزیابی و سطحبندی عدالت آموزشی افراد کم توان روستایی در سطح استانهای کشور بر اساس مدل پرومته
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر با هدف شناخت و تحلیل شاخصهای نابرابری آموزشی افراد کم توان روستایی استانهای کشور انجام شده است، و اینکه این دانشآموزان در آموزش و پرورش چه جایگاهی دارند. بدیهی است که برنامهریزی آموزشی در ارتقاء جایگاه این دانشآموزان تأثیر بسزایی دارد. از این رو، در این پژوهش با استفاده از 21 شاخص، که به دو قسمت معیارهای درون داد نظام آموزشی و برون داد نظام آموزشی تقسیم شدهاند، به شناخت و تحلیل شاخصهای نابرابری آموزشی افراد کم توان روستایی استانهای کشور پرداخته شود. به این منظور از مدل پرومته، که یکی از روشهای تصمیمگیری چند معیاره میباشد، استفاده شده است. با استفاده از این مدل به انتخاب توابع، مقایسات زوجی و تعیین اولویت بر روی شاخصهای مورد نظر پرداخته شده است. بهمنظور ارزشگذاری شاخصهای مورد نظر، این شاخصها به روش آنتروپی وزن دهی شدهاند. در مرحله بعد، رتبهبندیهای به دست آمده با وضعیت آموزش دانشآموزان استثنایی تطبیق داده شده است. نتایج نشان میدهد که رتبهبندی استانها از نظر وضعیت آموزش دانشآموزان استثنایی به این صورت است که استانهای یزد، تهران و البرز جزء رتبههای برتر و هرمزگان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی جزء رتبههای پایین این رتبه بندی هستند. اما با این وجود بیشترین میزان معلولین باسواد در استانهای البرز، سمنان، اصفهان و تهران هستند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The evaluation and ranking of educational justice of disabled people across the countries’ provinces using the promethee model
چکیده انگلیسی مقاله
The present survey has been conducted to detect and analyze educational inequality of exceptional students in rural ereas of our country's provinces and to see what position or place these students have in education system. It would be taken for granted that educational planning would have a great impact on their progress and improvement. Therefore, in this research we have tried to detect and analyze educational inequality of exceptional students in rural ereas of our country by using 21 criteria which are divided into two parts: education system input criteria and education system output criteria (functional). To this end, the Promethee model which is one of the multi-criterion decision making method has been used. Using this model, we have attempted to choose functions, coupled scales and priority determination on the respective indicators. In order to evaluate the respective indicators, we have weighed them by using Entropy method. In the next stage, the obtained rankings were matched with the exceptional students. The results show that the provinces rankings with regard to the exceptional students' status is as follow: Yazd, Tehran and Alborz are among the top ranks and Hormozgan, Sistan and Balouchestan and southern Khorasan are among the low ranks. However, the highest rate of exceptional literates is in Alborz, Semnan, Isfahan and Tehran
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
نشانی اینترنتی
http://eps.journals.umz.ac.ir/article_1617_9117249fb70b579c60733428a2d9a727.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1124/article-1124-436432.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات