این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
مطالعات برنامه ریزی آموزشی
، جلد ۵، شماره ۱۰، صفحات ۱۳۷-۱۵۵
عنوان فارسی
سنجش تطبیقی شاخصهای توسعه آموزشی در استان بوشهر
چکیده فارسی مقاله
وجود نابرابری و ابعاد مختلف آن از نشانههای مهم توسعه نیافتگی است، که رفع چنین کمبودهایی مستلزم نگرش و توجه جدی به نحوه پراکندگی شاخصهای توسعه در سطوح مختلف است. به منظور حل مسائل ناشی از عدم تعادل های منطقهای، گام نخست شناخت و سطحبندی مناطق از نظر میزان برخورداری در زمینههای مختلف است. پژوهش حاضر با هدف تبیین نابرابریهای آموزشی در سطح شهرستانهای استان بوشهر طی سالهای 1385 و 1390 انجام گرفته است. بر این اساس؛ در پژوهش حاضر سعی شده است تا 9 شهرستان استان بوشهر را بر اساس 12 شاخص آموزشی، بر پایه مطالعات کتابخانهای و عمدتا سالنامه آماری سالهای 1385 و 1390، با استفاده از مدلهای تاکسونومی عددی و شاخص ترکیبی توسعه انسانی، سطحبندی و میزان برخورداری این شهرستانها از نظر شاخصهای آموزشی تعیین شود. نوع پژوهش کاربردی- توسعهای میباشد، روش گردآوری اطلاعات از نوع کتابخانهای و برای تحلیل دادهها، ترسیم نقشه و نمودار از نرم افزارهای Excel ، Gis و Spss استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که در بین شهرستان های استان بوشهر به حیث میزان برخورداری از شاخصهای آموزشی مورد نظر در سال 1385، شهرستانهای تنگستان و بوشهر به ترتیب با دارا بودن ضریب توسعه یافتگی (938/0) و ( 159/0 ) بر اساس تکنیک شاخص ترکیبی توسعه انسانی و (116/0) و (880/0) بر اساس تکنیک تاکسونومی عددی به عنوان برخوردارترین و محرومترین شهرستانهای استان و در سال 1390، شهرستانهای تنگستان و کنگان به ترتیب با دارا بودن ضریب توسعه یافتگی (814/0) و (15/0) بر اساس تکنیک شاخص ترکیبی توسعه انسانی و (304/0) و (879/0) بر اساس تکنیک تاکسونومی عددی به عنوان برخوردارترین و محرومترین شهرستانهای استان بوشهر محسوب گردیدهاند
کلیدواژههای فارسی مقاله
سنجش تطبیقی، نابرابری، توسعه، آموزش، بوشهر،
عنوان انگلیسی
Comparative Evaluation of Educational Development Indicators in Bushehr Province
چکیده انگلیسی مقاله
The existence of inequality and its various dimensions is one of the important signs of underdevelopment. The elimination of such shortfalls requires a serious attitude and attention to the distribution of development indicators at various levels. In order to solve problems caused by regional imbalances, the first step is to recognize and stratify different regions in terms of their level of enjoyment in different fields. The present study aimed to explore educational inequalities in the cities of Bushehr province during 2006 and 2011. Accordingly, 9 cities of Bushehr province were evaluated based on 12 selected educational indicators through library research and mostly statistical yearbooks of 1385 and 1390. Numerical taxonomy and combined human development index were used for data analysis. The type of research is application-development and data gathering technique is library type and for analyzing data, maps and charts has been used from Excel, GiS and Spss software. The results of the research show that in the Bushehr province, with regard to the amount of educational indicators in 1385, the cities of Tangestan and Bushehr had a developmental coefficient of (0.938) and (0/159)based on the technique of combined human development index and (0/6) and (0,880) based on the numerical taxonomic technique as the most developed and deprived township in the province. In addition, in 1390, the cities of Tangestan and Kangan had a developmental coefficient of (814/0) and (0/15) based on the technique of combined human development index and (0/304) and (0,879) based on the numerical taxonomic technique as the most developed and deprived township in the province
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Bushehr province, Inequality, Development, education
نویسندگان مقاله
نشانی اینترنتی
http://eps.journals.umz.ac.ir/article_1619_da823a750616fa568891162dbbfa97f8.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1124/article-1124-436434.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات