این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
مطالعات حقوق خصوصی
، جلد ۴۷، شماره ۳، صفحات ۵۱۱-۵۳۰
عنوان فارسی
مسئولیت جبران خسارتهای وارد به کالا در فرض تعدد حملکنندگان (حمل و نقلهای جادهای داخلی و بینالمللی)
چکیده فارسی مقاله
از مسائل بسیار مهم در زمینۀ حمل و نقل کالا از طریق جاده مسئلۀ مسئولیت جبران خسارتهای وارد به کالا در فرض تعدد حملکنندگان است. توضیح اینکه، حملکننده ممکن است خود شخصاً عملیات حمل را بر عهده نگیرد و آن را به شخص دیگری واگذار کند. فرض مزبور خود متضمن دو فرض است؛ از سویی، ممکن است حملکننده از اجزا، خدمه و رانندگان تحتالامر خود بهره ببرد. از سوی دیگر، ممکن است عملیات حمل را به حملکنندۀ دیگری واگذار کند. روشن است که تنها فرض اخیر در زمرۀ مسائل حمل متوالی (تعدد حملکنندگان) قرار میگیرد. این جستار با بررسی موضوع به شیوۀ توصیفی-تحلیلی به تبیین مسئولیت جبران خسارتهای واردشده به کالا در فروض مختلف تعدد حملکنندگان جادهای میپردازد و بهویژه به این نتایج دست یافته است که در حمل و نقلهای جادهای داخلی، علاوه بر حملکنندۀ طرف قرارداد با ارسالکننده، ممکن است حملکننده یا حملکنندگان جدید نیز مسئولیت داشته باشند. اما در حمل و نقلهای جادهای بینالمللی مشمول کنوانسیون CMR، باید پذیرفت که اصولاً فقط حملکنندۀ نخست، آخر و شخصی که خسارت در زمان او ایجاد شده است، مسئولیت دارند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
THE LIABILITY FOR COMPENSATION FOR DAMAGES TO THE GOODS WHEN A CARRIAGE PERFORMED BY SUCCESSIVE CARRIERS (INTERNAL AND INTERNATIONAL ROAD TRANSPORT)
چکیده انگلیسی مقاله
One of the main issues in international carriage of goods by road is the related issue to liability for compensation for damages to the goods when a carriage performed by successive carriers. Note that carrier may not personally engage in transportation operations, and may delegate it to someone else. The situation contains two separate situations itself. On the one hand, the carrier may use his personnel, servants and drivers who are under his/her command. On the other hand, the carrier may assign carriage operation to another carrier. It is clear that merely the latter situation is included by successive carriage issues. This paper seeks to examine the issue in a descriptive-analytical manner to clarify the relating issues with the different situations of successive carriage and especially the results achieved in the internal road transportation new carrier(s) may be liable in addition to the contracted carrier. But in international road transport that cover convention CMR, it must be admitted that in principle only first carrier, the last carrier and the carrier that damage has occurred in his/her time, is liable.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سعید محسنی |
دانشیار گروه حقوق دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)
سید جمال الدین موسوی تقی آبادی | s j mosavi tagheabadi
دانشجوی دکتری حقوق خصوصی دانشکدۀ حقوق دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
نشانی اینترنتی
http://jlq.ut.ac.ir/article_63145_b1c450db9e1ab9d1b3be3c28b4122446.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1148/article-1148-436536.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات