این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 3 دی 1404
مطالعات رفتار سازمانی
، جلد ۶، شماره ۲، صفحات ۱-۲۵
عنوان فارسی
سنجش وضعیت موجود فرهنگ سازمانی با توجه به الگوی فرهنگ مطلوب: کاربرد رویکرد آمیخته
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر، نتایج طرح تحقیقاتی انجامشده در بانک دی باهدف طراحی الگوی مطلوب فرهنگ سازمانی و سنجش وضعیت موجود آن است. برای انجام پژوهش، رویکرد آمیخته (کیفی و کمی) در نظر گرفته شد. در گام نخست با مطالعه گستردۀ مبانی نظری، مطالعات تطبیقی، مبانی دینی، اسناد بالادستی، ذهنکاوی مدیران و مشاهدۀ مشارکتی، الگوی مطلوب فرهنگ سازمانی بانک متشکل از پنج بعد، 26 مؤلفه و 218 شاخص تدوین شد. روایی سازۀ مدل فرهنگ سازمانی مطلوب با استفاده از بخش اندازهگیری مدل معادلات ساختاری و نرمافزار Lisrel مورد بررسی قرار گرفت. در گام بعد با رویکرد کمی، وضعیت موجود فرهنگ سازمانی باتوجهبه الگوی استخراجشده سنجش شد. بدین منظور از آزمونهای مقایسه میانگین، رگرسیون و تکرار مجدد استفاده شد. نتایج بهدستآمده از پیمایش میدانی حاکی از آن بود که فرهنگ سازمانی بانک در وضعیت قابلقبولی قرار دارد. فرهنگ ارزشمحور در وضعیت مطلوبتری نسبت به سایر ابعاد فرهنگ سازمانی قرار داشت و فرهنگ انسانمحور و محیطمحور نیازمند بذلتوجه بیشتری بودند. بهعلاوه، فرهنگ انسانمحور بیشترین تأثیر را بر فرهنگ سازمانی بانک نشان میداد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Measuring Organizational Culture According to its Desired Model: Mixed Approach Application
چکیده انگلیسی مقاله
This study consists of the summarized results of a research project carried out in Day bank to design the desired organizational culture model and evaluation and assessment of its current situation. Mixed approach (qualitative and quantitative) was considered for the study. In the first step, dimensions, components and indicators of desired organizational culture model were identified. In this regard, an extensive literature review, comparative studies, religious foundations, corporate documents, managers mind minding and participant observations were used and the desired organizational culture model consists of five dimensions and their 26 components and 218 indicators were developed. Construct validity of the designed model was confirmed using structural equation modeling. In the next step, quantitative approach was used to assess the current state of organizational culture according to the extracted model. For this purpose, average comparison, regression and repeated measures tests were applied. The results of the field survey showed that the bank's organizational culture is in an acceptable condition. Value-based culture was more desirable than the other dimensions of organizational culture and human-centered and environment-centered cultures, required more attention. In addition, human-centered culture have the greatest impact on the Bank's organizational culture.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
علی فرهی |
استاد دانشگاه جامع امام حسین ع
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه جامع امام حسین (Imam hosseyn university)
الهام ابراهیمی |
دکترای مدیریت منابع انسانی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
محمدرضا سلطانی | mohammad reza
استادیار دانشگاه جامع امام حسین ع
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه جامع امام حسین (Imam hosseyn university)
مهدی هوشنگی |
کارشناس ارشد مهندسی صنایع
نشانی اینترنتی
http://obs.sinaweb.net/article_27396_0d7668a7e5f4b2582ab9bbbf40ac9c55.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1159/article-1159-436719.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات