این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 3 دی 1404
مطالعات رفتار سازمانی
، جلد ۶، شماره ۲، صفحات ۷۳-۱۰۰
عنوان فارسی
نقش هوش هیجانی و کار هیجانی در کاهش فرسودگی شغلی و افزایش رضایت شغلی
چکیده فارسی مقاله
تحقیق حاضر با هدف بررسی نقش هوش هیجانی و کار هیجانی در کاهش فرسودگی شغلی و افزایش رضایت شغلی انجام شده است. بدین منظور اثر هوش هیجانی بر مؤلفههای کار هیجانی و فرسودگی شغلی و همچنین رضایت شغلی مورد بررسی قرار گرفت. تحقیق از نظر هدف، کاربردی و براساس ماهیت و روش، توصیفی-همبستگی است. جامعۀ آماری تحقیق، کارکنان ستادی شرکت خدمات مسافربری رجا به تعداد 187 نفر است که نمونۀ 132 نفری براساس جدول مورگان انتخاب شد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه بود که روایی و پایایی آن اثبات شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار Smart PLS بهمنظور بررسی مسیرهای مدل استفاده شد. نتایج نشان داد: هوش هیجانی اثر منفی و معنیداری بر ناهماهنگی هیجانی و خستگی هیجانی و اثر مثبت و معنیداری بر عملکرد فردی، رضایت شغلی و کار هیجانی دارد. اثر مؤلفههای کار هیجانی یعنی ناهماهنگی هیجانی و تلاش هیجانی بر رضایت شغلی معنیدار نبود. همچنین اثر مسخ شخصیت و خستگی هیجانی بر رضایت شغلی غیرمعنیدار، ولی اثر عملکرد فردی بر رضایت شغلی معنیدار بود. بهطورکلی میتوان گفت: توجه به هیجانات کارکنان در سازمان میتواند پیامدهای مثبتی مانند رضایت و عملکرد داشته باشد و از پیامدهای منفی مانند فرسودگی شغلی جلوگیری میکند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Role of Emotional Intelligence and Emotional Labor in Reducing Burnout and Increasing Job Satisfaction
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of this study is to investigate the role of emotional intelligence and emotional labor in reducing burnout and increasing job satisfaction. For this purpose, the effect of emotional intelligence on the components of emotional labor, burnout and job satisfaction was examined. The study is an applied one according to the objective and is a descriptive-correlational study according to nature and method. Statistical population is 187 employees of RAJA Passenger Services Co and the sample is 132 people according to Morgan table. Data collection tool was questionnaire and its validity and reliability was confirmed. In order to examining path models, Smart PLS software was used. Results showed that emotional intelligence has a significant and positive effect on individual performance, job satisfaction and emotional labor; and a negative effect on emotional dissonance and emotional exhaustion. The effect of emotional labor dimensions i.e. emotional dissonance and emotional effort on job satisfaction was not significant. The effects of depersonalization and emotional exhaustion on job satisfaction was not significant but the effect of individual performance on job satisfaction was significant. In general, considering the emotions of employees in an organization could have positive outcomes such as satisfaction and performance and prevent negative consequences such as job burnout.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مرتضی مرادی |
استادیار گروه مدیریت دولتی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)
حمیدرضا جلیلیان |
استادیار گروه مدیریت دولتی دانشگاه پیام نور تهران ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)
سعید کیانپور |
مربی گروه اقتصاد دانشگاه پیام نور تهران ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)
مریم امیری |
کارشناسی ارشد مدیریت دانشگاه ازاد اسلامی ملایر ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی ملایر (Islamic azad university of malayer)
نشانی اینترنتی
http://obs.sinaweb.net/article_27399_b0554415fdd9dfe1a199a960ec45d23d.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1159/article-1159-436722.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات