این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 3 دی 1404
مطالعات رفتار سازمانی
، جلد ۶، شماره ۲، صفحات ۱۰۱-۱۲۴
عنوان فارسی
نقش واسطهای خودتوسعهای در رابطه رهبری تحولآفرین و چابکی سرمایه انسانی
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر باهدف تبیین نقش واسطهای خودتوسعهای در رابطۀ رهبری تحولآفرین و چابکی سرمایۀ انسانی انجام شده است. روش پژوهش، توصیفی- همبستگی و روش تحلیل از نوع مدلیابی معادلات ساختاری بوده است. جامعۀ پژوهش شامل کلیه معلمان مدارس ابتدایی منطقه یک شهر تهران به تعداد 640 نفر بوده که با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای با اختصاص متناسب، 224 نفر از آنان انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه رهبری تحولآفرین باس و آلیو (2000)، خودتوسعهای ابیلی و مزاری (1393) و چابکی سرمایۀ انسانی شریهای (2008) بهترتیب با پایایی 94/0، 92/0 و 90/0 استفاده شده است که روایی محتوای آنها نیز بررسی و تأیید شد. بررسی وضعیت متغیرها نشان داد، رهبری تحولآفرین ( 45/4)، خودتوسعهای (20/4) و چابکی سرمایۀ انسانی (85/3) بالاتر از حد متوسط بوده است. مدل معادلات ساختاری نیز با شاخصهای برازش مدل تأیید شد؛ برایناساس، رهبری تحولآفرین بهطور مستقیم بر خودتوسعهای (23/0=γ) و با میانجیگری خودتوسعهای بر چابکی سرمایۀ انسانی (08/0=β) تأثیر داشته است. همچنین خودتوسعهای بهطور مستقیم بر چابکی سرمایۀ انسانی (33/0=β) تأثیرگذار بوده است. درنهایت اینکه، رهبری تحولآفرین بهطور مستقیم بر چابکی سرمایۀ انسانی تأثیرگذار نبوده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
رهبری تحولآفرین، خودتوسعهای، چابکی سرمایه انسانی،
عنوان انگلیسی
The Mediating Role of Self-Development on the Relationship between Transformational Leadership and Human Capital Agility
چکیده انگلیسی مقاله
This study aimed to investigate the mediating role of self-development on the relationship between transformational leadership and human capital agility. The research method was descriptive-correlational and data analysis method was structural equation modeling. The statistical population was 640 elementary teachers of district 1 at Tehran city. Through stratified sampling method and proportional allocation, 224 teachers were selected. For data collection, transformational leadership (Bass and Avilio, 2000), self-development (Abili and mazari, 2014) and human capital agility (Sherehiy, 2008) questionnaires with respected reliability of 0/94, 0/92 and 0/90 were used and their content validity were also confirmed. Checking the status of variables showed that transformational leadership (4/45), self-development (4/20) and agility of human capital (3/85) are higher than average. Structural equation modeling were confirmed by the model fit indices. Accordingly transformational leadership has a direct impact on self-development (γ=0/23) and with the mediation of human capital agility (β=0/08). Also, self-development has a direct impact on human capital agility (β=0/33). Finally, transformational leadership has not a direct impact on human capital agility.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
جواد پورکریمی |
استادیار گروه مدیریت و برنامه ریزی اموزشی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
ابراهیم مزاری |
دانشجوی دکتری گروه مدیریت و برنامه ریزی اموزشی دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
نشانی اینترنتی
http://obs.sinaweb.net/article_27400_a6fd9a87f0b88d59a64eb4e6e5fc0b94.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1159/article-1159-436723.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات