این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
هنرهای تجسمی
، جلد ۲۲، شماره ۳، صفحات ۳۷-۴۶
عنوان فارسی
تبیین نسبت «بافت محورانه» میان زیباییشناسی و اخلاق در گرافیک تجاری
چکیده فارسی مقاله
شرح و تبیین رابطه میان هنر و اخلاق، از دیرباز سهم عمدهای در پیکره تفکر فلسفی داشته است. با مطالعهای بر گونهشناسی این نظریات، میتوان روابط میان هنر و اخلاق را در دو ساحت «اصالت اخلاق» و «خودآیینی هنر» طبقهبندی کرد. قائلان به نظریه اصالت اخلاقی، بر مبنای اصول اخلاقی، به قضاوت آثار هنری میپردازند؛ حال آنکه مدعای حامیان خودآیینی، جدایی مرزهای زیباییشناسی از اخلاق است. در گرافیک تجاری که از اقتضائات جامعه امروزی و هنر آن به شمار میآید، امروزه با کمترین تبلیغی مواجه هستیم که به بازنمایی عینی ویژگیهای کالا یا خدمات بپردازد؛ شمار کثیری از تبلیغات تجاری، به مدد استفاده از عناصر تخیلی در بیان و تکنیکهای تصویری، به «بازنمایی کاذب» ویژگیهایی از محصول میپردازند که مطابق خصوصیات ماهوی کالا و خدمات نیست؛ با اتخاذ رویکردی اخلاقی به مسئله حاضر، عدم صدق یادشده در تبلیغات تجاری، از مصادیق قبح اخلاقی است، اما از سوی دیگر، نمایش ویژگی و خصوصیات عینی محصول، ساحت خلاقانه اثر را مخدوش خواهد کرد. پژوهش حاضر با بهرهگیری از روش توصیفی و ابزار جمعآوری اطلاعات کتابخانهای، به بازخوانی نظریههای هنر و اخلاق پرداخته و کاربست دیدگاه بافت محوری «بریسگات» را در صورتبندی تناقض یادشده میان وظیفه اخلاقی و وجه زیباییشناختی در تبلیغات، نشان میدهد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Explaining the «Contextualism» Relationship between Aesthetics and Morality in Commercial Graphics.
چکیده انگلیسی مقاله
Explaining the relationship between art and morality, has played a major role in the body of philosophical thoughts. Because of the cultural contribution of the art in society and it`s impact on ethical practices and behavior, this relationship has always been reviewed. Therefore, with the advent of philosophy and it`s continuation until now, the relationship between moral values and aesthetics values has always been scrutinized by many theorists and philosophers. The two basic views about this relationship can be seprated based on theories and putting other views in the subset of those two. The first point of view which is known as «Ethicism» points that a qualified work with aesthetics value do not violate moral concepts and stengthen ethics. The second point of view which is called «Autonomism»,basically has questioned the relationship between aesthetics field and ethics and considers a seprate domain for each of them .On the other hand, to avoid dogmatism and absolutism of these two views, we can refer to moderate views in ethics which considers a moderate idea and Contextualism about the existence or none-existence constant and direct relationship between aesthetics and ethics. This one is a kind of general provisions of two views. In commercial graphics, which is the demand of today`s society and art, we encounter less propagandas with objective representation of goods and services. Multitude of commercial propagandas, represent false product features, by using imaginative elements in expression and video techniques.By adopting an ethical approach to this issue, the lack of truth in commercial advertising, is an example of moral evil. According to this view, by entering these two statements «conventionalism» and «cognitive», we can add an exit for the relationship between art and moral. Ethics has contracted moral concepts of good and evil as default and examine the issues and the impact of these actions on thoughts and human societies. The relationship between art and morality is rooted in the depth of West St. mainstream thinking and the relationship between art,as an aesthetic issue, and philosophy which is an area of thinking and explaining the facts by the concepts was beloved by numerous philasophers and theorists. From ancient Greece so far, a kind of philosophical mainstream had been common which linked the good and evil moral to good and evil point of aesthetics view.The prominent example of this is eighth Plato's attack.In the republic ,he almost takes issues of all forms of art imitating.Since he considers them as the false trigger of emotions and feelings which causes false knowledge. Causing «false knowledge» is the example of lack of ethics and it is placed among the «moral evil». On the other hand, objective presentation of product and it`s real features may deface creativity and the artist remains in a dilemma of showing reality or performing arts. The current studies rereads the theory of art and ethics by using discriptive methods and the datas collected through library and shows the Berys Gaut application of Contextualism in these contradications between moral duty and aesthetics.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Aesthetics, Morality, Ethicism, Contextualism, Berys Gaut
نویسندگان مقاله
فاطمه مرسلی توحیدی | morsali tohidi
دانشجوی دکتری پژوهش هنر دانشگاه الزهرا
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه الزهرا (Alzahra university)
ابوالقاسم دادور |
استاد دانشکده هنر. دانشگاه الزهرا . تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه الزهرا (Alzahra university)
نشانی اینترنتی
http://jfava.ut.ac.ir/article_63166_19a0f3e89d2bbb072b2e8e942e3a5069.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1303/article-1303-437551.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات