این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
هنرهای نمایشی و موسیقی، جلد ۲۲، شماره ۲، صفحات ۹۳-۱۰۱

عنوان فارسی استخراج و طبقه‌‌ بندی الگوهای تارسازی با هدف تشخیص سازندگان تار
چکیده فارسی مقاله چگونگی ساخت ساز در همه جوامع اهمیت زیادی دارد. علاوه بر اینکه باعث شناخت بیشتر بخش‏‏های مختلف ساز و تأثیر هر یک از آن‏ها در صدای نهایی می‏شود، تأثیر بسیاری در پیشبرد روند نوازندگی در جامعه دارد و حتی به آن جهت می‏دهد. در پژوهش حاضر به استخراج الگوهای تارسازی پرداخته شده ‏‏است. هدف اصلی این پروژه یافتنِ الگوهای مخصوص هر سازنده است؛ الگویی که مبنای تشخیص تارهای سازندگان مختلف است. فرضیه اصلی نیز بر این استوار است که، با وجود الگوهای یکسان دیداری، تفاوت‏هایی وجود دارد که موجب تشخیص تارهای مختلف می‏شود. در این پژوهش نخست اطلاعات به روش میدانی جمع‏آوری شد؛ از این قرار که نخست دو نسلِ تارساز انتخاب شدند: یکی، نسل گذشته که دیگر در قید حیات نیستند، اما از سازهایشان استفاده می‏شود؛ دیگری، نسل تارساز ارجح حاضر. سپس، پروژه با طرح پرسش‏نامه‏ای از سازندگانِ تار، که در دسترس بودند، شروع شد. بعد، به عکاسی و اندازه‏گیری سازهای سازندگان انتخاب‏شده با معیارهای یکسان پرداخته شد و نتایجی حاصل شد. تفاوت‏های متمایزِ سازها بدین قرار است: تفاوت در اندازه قله‏های دو طرف کاسه، شکل، و اندازه اتصال کاسه و نقاره از پشت؛ میخ‏های روی استخوان سرپنجه؛ میخ‏های روی سیم‏گیر؛ اندازه اتصال کاسه و نقاره (مضراب‏خور)؛ شکل بیرونی کاسه و نقاره؛ و تراز ساز از قسمت بیخ ‏دسته.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله الگو، ساز تار، سازسازی، سازندگان تار،

عنوان انگلیسی A Comparative study of Tar making templates in Iran
چکیده انگلیسی مقاله The process of making musical instruments is important to all communities. Although it helps us to undrestand different parts of the musical instrument that how it could affect the sound they finally produce, it could also affect the improvement of musical instruments and musicianship. The present project tries to find out the styles of making Tar in order to classify the Tars according to their similarities and differences. The main objective of this study is to find the special styles that each creator of the instrument has employed. This will help to realize the strings that each particular creator has used. The main hypothesis based on the fact that although the Tars are overtly the same but there are some differences which could help us to recognize different Tars from one another. Finding the differences comes from the physic of the Tar rather than the sound produced by it. Therefore, the following project raised few general questions to all the creators of Tars in Tehran. After studying the surveys it was decided to choose a statistical society which is smaller and precise in order to enhance the accuracy. By consulting the professors, two generations of Tar makers were selected. One belongs to the previous generation who are passed away but their musical instruments exists and are kept by the musicians and the other belongs to the present generation, among whom only four were chosen. By finding the Tars of previous generation we got more specific to the musical instruments which had signs and seals on it, and are kept by the professional musicians; therefor, they are least probable to be fake. Several photos were taken from the musical instruments from different angels in same conditions. A form was created including the information about the exact size of different parts of the musical instrument and a complete feature of each musical instrument.More detailed questions were also asked from the four producers of the Tar, including the main points in producing a Tar in each level of production. They were also asked to illustrate their exact styles according to their stencil (all the styles includes size, thickness and the way to achieve the thickness of the instruments' handle and the space division of fret). Besides, for comparing the information and size of the instruments some pictures were taken. Eventually, the research came to the conclusion that there are some significant differences in Tars. The differences are in the measure of the knobs in two sides of the body, the figure and the distance measure connecting the body and Nagaareh (the twin body) from back side, the pins on the peg box, the pins on the saddle, the distance measure of bowl and Nagaareh connection, the outside figure of the bowl and nagaareh, the balance of the musical instrument as laid on the floor are the most important differences among the Tars. These differences could show the signs of recognizing the creator's product. Although finding out the differences needs years of experience.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Key Words, Tar, Making Tar, Making instrument, template

نویسندگان مقاله مریم قایمی |
کارشناس ارشد اتنوموزیکولوژی، دانشکده موسیقی، دانشگاه هنر تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه هنر تهران (Art university of tehran)


نشانی اینترنتی http://jfadram.ut.ac.ir/article_62972_e072884e62e2e36144308b96be803411.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1304/article-1304-437562.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات