این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های ارتباطی، جلد ۱۹، شماره ۷۱، صفحات ۳۹-۶۸

عنوان فارسی بازنمایی ایران و ایرانیان در هالیوود
چکیده فارسی مقاله پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به دلیل ماهیت فرهنگی و سیاسی انقلاب، نگاه غرب به ایران در مقایسه با گذشته، بسیار تغییر کرد. رسانه‌های غربی به پیروی از سیاست‌های حاکم بر آنها، رویکرد متفاوتی نسبت به ایران اتخاذ کردند که در آثار به نمایش درآمده درباره ایران، مشهود است. فیلم‌های سینمایی و مستند ساخته و پخش شده در خصوص کشور ما تصویری خاص از ایران و ایرانیان ارائه می‌دهد.در این مقاله تلاش شده است با مطالعه و بررسی پنج فیلم سینمایی هالیوود که طی سه دهه گذشته، درباره ایران ساخته شده، چگونگی تصویرپردازی از ایران و ایرانیان در هالیوود، بازخوانی شود. برای این منظور، از روش تـحلـیل نــشانـه‌شناختی در بررسی فیلم‌های سینمایی مورد نظر استفاده شده است. پنج فیلم منتخب برای این تحلیل، از شناخته شـده‌ترین و تأثیرگذارترین فیلم‌ها درباره کشور ما به شمار می‌روند. مطالعه حاضر نشان می‌دهد که به منظور ایجاد تمایز بین خود و دیگران (ایرانیان) در فیلم‌های سینمایی هالیوودی، انگاره‌ها و کلیشه‌های شرق‌شناسانه در تصویرپردازی از ایران و ایرانیان، به نحوی جدی و پررنگ به کار گرفته شده‌اند.    
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ایران، هالیوود، بازنمایی، شرق‌شناسی، تحلیل نشانه‌شناختی،

عنوان انگلیسی Representation of Iran and Iranians in Hollywood
چکیده انگلیسی مقاله Due to cultural and political nature of Iranian 1979 Revolution, the West's attitude towards Iran underwent a significant change in the post-revolution era. Under the influence of their governments, Western media have adopted a different approach towards Iran which is obvious in their displayed works. Movies and documentaries produced and put on air by these media present a peculiar image of Iran and Iranians. The present paper employs semiotic analysis to examine 5 Hollywood movies addressing Iran and Iranians and studies the way these media works have represented Iran and its people. The movies selected for analysis are the most famous and influential films produced thus far on the topic of Iran. This research shows that the investigated movies have employed abundance of orientalistic cliché images about Iran and Iranians in their representation.    
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله عبدالله بیچرانلو |
دکترای مدیریت رسانه، دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)


نشانی اینترنتی http://cr.iribresearch.ir/article_23376_f110f80a29c5231229e4b3b699e150df.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1353/article-1353-437752.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات