این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های ارتباطی، جلد ۱۹، شماره ۷۱، صفحات ۶۹-۹۶

عنوان فارسی عشق و ضد عشق در سریال‌های ایرانی؛ تحلیل نشانه‌شناختی «روابط عاشقانه» و «روابط مبتنی بر فریب» در رسانه ملی
چکیده فارسی مقاله رسانه، بهترین وسیله برای فرهنگ‌سازی در جوامع مدرن است و برنامه‌های تلویزیونی، یکی از وسیع‌ترین گستره‌های مخاطب را در میان رسانه‌های جهان به خود اختصاص داده است. در این میان،سریال‌های تلویزیونی، نقش مهمی در شکل‌گیری و یا تغییر شکل ارزش‌ها و ساختارهای اجتماعی در جامعه بازی می‌کنند. هدف مقاله حاضر، تحلیل نشانه‌شناختی از نحوه بازنمایی الگوهای مدرن روابط دختر و پسر در سریال‌های ایرانی است. بدین منظور با استفاده از روش نشانه‌شناسی، پنج سریال ایرانی پربیننده در سال‌های اخیر (1390 ـ 1385) بررسی شد. یافته‌ها نشان می‌دهند که در این سریال‌ها با دو گونه از بازنمایی روابط مدرن در مناسبت‌های دختر و پسر (روابط عاشقانه و روابط ضدعاشقانه) رو‌به‌رو می‌شویم؛ در سال‌های اخیر، رسانه به تدریج از بازنمایی روابط عاشقانه به سمت بازنمایی روابط ضدعاشقانه تغییر وضعیت داده است؛ شکلی از رابطه که در آن همیشه با عنصری از فریب یکی علیه دیگری همراه است.    
کلیدواژه‌های فارسی مقاله روابط عاشقانه، بازنمایی، نشانه‌شناسی، روابط ضدعاشقانه،

عنوان انگلیسی Romance and Anti-Romance in Iranian TV Series A Semiotic Analysis of Romantic and Anti-Romantic Relationships in TV Series
چکیده انگلیسی مقاله Media are the best means for culture-building in all modern communities; more specifically, TV programs are one of the most widely used tools to attract audiences within a society. TV series play a key role in shaping and reshaping a society's values and social constructs. Using semiotic analysis, the present paper aims to examine representation of modern patterns for relationship between young boys and girls in Iranian series. To this aim, five series with high ratings in recent years (1385-1390 Iranian Calendar) were examined through semiotic analysis. Research findings indicate that there are two types of representing modern relationship between boys and girls in these series, i.e. "romantic" and "anti-romantic" relationship. In recent years, media have moved from representation of romantic relationship towards anti-romantic relationship involving deception of one side by the other.    
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سهیلا صادقی فسایی |
دانشیار گروه جامعه شناسی دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

محمدحسین شریفی ساعی | mohammad hossein sharifi saei
دانشجوی دکترای جامعه شناسی، دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)


نشانی اینترنتی http://cr.iribresearch.ir/article_23387_09e772c61a5283787edbb796167a23d5.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1353/article-1353-437753.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات