این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
پژوهش های ارتباطی
، جلد ۱۹، شماره ۷۱، صفحات ۱۸۳-۲۰۲
عنوان فارسی
بررسی عوامل مؤثر بر گرایش به تماشای برنامههای شبکههای ماهوارهای
چکیده فارسی مقاله
مخاطب، هدف هر برنامه رسانهای است که باید نخست ترغیب و سپس قانع شود که پیام رسانه در راستای علاقه و نیاز اوست. مقاله حاضر، به این پرسش اساسی پاسخ میدهد که دلایل و انگیزههای استفاده از برنامههای شبکههای ماهوارهای در میان مخاطبان دانشجویی کدامند؟ در این پژوهش 310 نفر از دانشجویان دانشگاههای غیرانتفاعی، مرکز آموزشیـ فرهنگی سما و آزاد اسلامی قائم شهر در سال 1389 که بیننده برنامههای شبکههای ماهوارهای فارسی زبان بودند به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. روش پژوهش از نوع پیمایشی است و گردآوری اطلاعات نیز از طریق پرسشنامه محقق ساخته صورت گرفت. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که دانشجویان اغلب برای رفع نیازهای اطلاعاتی و شناختی، سرگرمی و تفریحی، اجتماعی و کسب هویت شخصی خود به تماشای برنامههای شبکههای ماهوارهای میپردازند. همچنین، بین ویژگیهای جمعیتشناختی مخاطبان (سن، جنس و سطح تحصیلات) با میزان و نحوه استفاده از برنامههای شبکههای ماهوارهای رابطه وجود داشته است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
انگیزه، شبکههای ماهوارهای، نیاز، استفاده و رضامندی،
عنوان انگلیسی
Examining Reasons behind Tendency towards Satellite TV
چکیده انگلیسی مقاله
The primary aim of any media attempt is to attract an audience to be motivated first and hence, convinced about the message the media are likely trying to convey. The present paper answers this question: what are the university students' reasons and motives for watching satellite channels' programs? Research samples were 310 students from private universities, Sama Cultural-Educational Center and Qa'em Shahr Azad University who watched Persian-language satellite channels in 1389 (Iranian Calendar). A survey was conducted and data were collected through researcher-made questionnaires. Research findings indicate that most of the students watched satellite TV to satisfy their informational, cognitive, amusement and recreational and social needs and find their personal identity. In addition, the audience' demographical attributes (age, gender and education) have a role in the quantity and quality of using satellite TV programs.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
motivation, Satellite Channels, Need, Use and Gratification
نویسندگان مقاله
مهرداد متانی |
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد قایم شهر
رمضان حسن زاده |
دکترای روان شناسی و دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساری
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی ساری (Islamic azad university of sari)
علی اکبر فرهنگی | ali akbar
دکترای ارتباطات و مدیریت و استاد دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)
نشانی اینترنتی
http://cr.iribresearch.ir/article_23406_7e6a9262426c531b9ec2a502adab2bd4.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1353/article-1353-437757.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات