این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
پژوهش های ارتباطی
، جلد ۱۹، شماره ۷۰، صفحات ۳۵-۵۹
عنوان فارسی
بررسی رابطه مصرف رسانهای با مشارکت سیاسی دانشجویان دانشگاه اصفهان
چکیده فارسی مقاله
یکی از اهداف توسعه سیاسی، گسترش مشارکت و رقابت گروههای اجتماعی در زندگی سیاسی است. با پیچیده شدن و گسترش جوامع، اهمیت ارتباطات در بعد سیاسی افزایش یافته است. رسانههای جمعی در کنار گروههای نفوذ اجتماعی نقش مؤثری در جامعهپذیری سیاسی و مشارکت سیاسی دارند. هدف این پژوهش، بررسی تأثیرات مصرف رسانهای بر مشارکت سیاسی دانشجویان دانشگاه اصفهان است. روش تحقیق و جامعه آماری این مطالعه شامل همه دانشجویان دانشگاه اصفهان از تمامی رشتهها در مقطع کارشناسی در سال تحصیلی 89 ـ 1388 بوده که از این میان، نمونهای به حجم 188 نفر به تفکیک رشته انتخاب شده است. یافتهها نشان میدهد که همبستگی معناداری میان ابعاد مصرف رسانههای جمعی با میزان مشارکت سیاسی پاسخگویان وجود دارد. در تمام ابعاد مشارکت سیاسی، بعد رسانههای دیداری ـ شنیداری، پیشبینیکننده مهمتری است و ارتباط بیشتری با مؤلفههای مشارکت سیاسی دارد. مشارکت سیاسی، کمترین تأثیر را از مصرف رسانههای الکترونیک میپذیرد و این رسانهها بیشترین تأثیر را بر مشارکت سیاسی اعتراضی و پست مدرن داشتهاند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مشارکت سیاسی، رسانههای جمعی، دانشجویان، مصرف رسانهای،
عنوان انگلیسی
Study of Relationship between Media Consumption and Political Participation of Isfahan University Students
چکیده انگلیسی مقاله
One of the main objectives of political development is the expansion of social groups' participation and competition in political arena. The significance of communications in politics has, nowadays, increased due to mounting complexity and development of communities across the globe. Mass media along with social influential groups have an effective role in political sociability and participation. The present study aims to examine the impacts of media consumption on political participation of Isfahan University students. Research population includes all students of the university from all disciplines at B.A. level in the academic year of 1388-1389 (Iranian calendar). A sample of 188 students was selected from different majors. To collect data, a researcher-made questionnaire was used. Research findings show that there is a significant correlation between mass media consumption and the level of political participation of the subjects. Of all aspects of political participation, the aspect of audio-visual media is a more significant predictor and is more relevant to political participation's components. Political participation receives the least effect from electronic media consumption and such media have the most impact on the post-modern and objective participation.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
حسین هرسیج |
دکترای علوم سیاسی، دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
رضا محموداوغلی |
هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه محقق اردبیلی (Mohaghegh ardabili university)
محمود رضا رهبرقاضی | mahmood reza
دانشجوی دکترای علوم سیاسی، دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
هادی عباس زاده باقی | abbas zadeh baghi
کارشناسی ارشد علوم سیاسی، دانشگاه فردوسی مشهد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)
نشانی اینترنتی
http://cr.iribresearch.ir/article_23363_65a69b9bf3e6051bc4d1105e7df550f5.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1353/article-1353-437759.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات