این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های ارتباطی، جلد ۱۹، شماره ۶۹، صفحات ۱۰۱-۱۱۸

عنوان فارسی بررسی ساختار واژگانی مصاحبه‌های مربیان فوتبال لیگ برتر ایران پس از مسابقه
چکیده فارسی مقاله ماهیت مسابقات ورزشی به‌ گونه‌ای است که مربیان ورزش در اغلب موارد، پس از مسابقه دچار هیجان می‌شوند. این گونه هیجان‌های ناشی از خوشحالی یا ناراحتی، به احتمال بسیار، تـأثیری مستقیم بر گفتار و بویژه نوع واژه‌های به ‌کار رفته در مصاحبه‌های این افراد خواهد داشت. برای مشخص شدن این موضوع در مقاله حاضر، سعی شده است تا ساختار واژگانی مصاحبه‌های مربیان فوتبال لیگ برتر ایران (دوره نهم (فصل 89-1388)) پس از بازی مورد بررسی قرار گیرد. برای دست یافتن به این هدف، ابتدا پیکره زبانی از مصاحبه هر یک از 18 مربی لیگ برتر فوتبال، شامل یک مصاحبه پس از برد (کسب نتیجه مناسب) و یک مصاحبه پس از باخت (کسب نتیجه نامناسب) تهیه شد و سپس به‌ کمک روش‌های آماری، فراوانی ساختارهای زبانی این مربیان استخراج شد. با بررسی اطلاعات به دست آمده مشخص ‌شد که مربیان، اغلب پس از برد، از واژه‌هایی با بار عاطفی مثبت و پس از باخت از واژه‌هایی با بار عاطفی منفی استفاده می‌کنند. ضمن آنکه میزان فرافکنی آنان پس از باخت، نسبت به شرایط پس از برد بسیار بیشتر است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Examining Lexical Structures of Football Couches’ Interviews Following Matches
چکیده انگلیسی مقاله The nature of sports' matches usually arouses excitement on part of coaches following games. Such excitement resulting from joy or disappointment of the individuals has, most probably, a direct impact on their speech, particularly, the lexicon employed in their interviews. The present article aims to examine the lexical structure of interviews given by football coaches in Iranian premier league following the matches (ninth round, season 88-89). First a corpus of interviews from 18 couches in Iranian premier league including one after winning and another after losing were collected. Then, the frequency of lexical structures of their interviews was counted using statistic methodologies. Research findings indicate that the couches mostly use emotionally positive terminology after winning, while they adopt an emotionally negative terminology after losing. Furthermore, the level of their projection after losing is much more than the time they win.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله کامران تیموری |
کارشناس ارشد زبان شناسی همگانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)

شهرام مدرس خیابانی | modarres khiyabani
دکترای زبان شناسی همگانی، استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی کرج (Islamic azad university of karaj)


نشانی اینترنتی http://cr.iribresearch.ir/article_23358_09f181e7d3995179237038c76b0f55b9.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1353/article-1353-437769.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات