این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های جامعه شناسی معاصر، جلد ۶، شماره ۱۰، صفحات ۱-۲۷

عنوان فارسی رسانه، درونی‌سازی هنجارها و تصور از بدن: مورد مطالعه دانشجویان دانشگاه گیلان
چکیده فارسی مقاله تصور از بدن به‌عنوان پدیده مورد توجه در سال‌های اخیر تحت تأثیر زمینه‌های فرهنگی و فناورانه قرار دارد. پژوهش حاضر به‌دنبال بررسی رابطه­ی رسانه و درونی‌سازی هنجارها با تصور از بدن در میان دانشجویان دانشگاه گیلان است. چارچوب نظری مبتنی بر آرای تامپسون، کش و فمینیست­ها بوده و با استفاده از روش پیمایش در نمونه‌ی 400 نفری صورت گرفته است. در این پژوهش از مقیاس‌های استاندارد نگرش فرهنگی اجتماعی نسبت به ظاهر تامپسون و هینبرگ و مقیاس استاندارد تصور از بدن توماس کش استفاده شده است. یافته­ها نشان دادند که بین متغیرهای میزان مصرف رسانه و درونی­سازی هنجارهای رسانه­ای و هنجارهای اجتماعی و فرهنگی و تصور از بدن رابطه­ی معناداری وجود دارد. ولی بین متغیرهای جمعیت‌شناختی از قبیل پایگاه اقتصادی اجتماعی، سن و وضع تأهل با متغیر تصور از بدن رابطه­ی معناداری مشاهده نشد. ضرایب تأثیر استاندارد مدل رگرسیونی نشان دادند که قوی­ترین پیش‌بینی‌کننده‌های متغیر وابسته (تصور از بدن) به‌ترتیب متغیرهای درونی­سازی هنجارهای رسانه­ای، درونی­سازی هنجارهای فرهنگی­اجتماعی، مصرف رسانه­ای و فشار هنجاری از جانب مردان می­باشند؛ بنابراین، رسانه‌ها به تنهایی در تصویرسازی از بدن نقش نداشته و معیارها و ارزش‌های فرهنگی جامعه نیز در این مسئله سهیم هستند. پیوند بین رسانه‌ها به‌عنوان عامل مدرن با ارزش‌ها و هنجارهای فرهنگی جامعه به‌عنوان عامل سنتی با نقش تقویت کننده رسانه‌ها در درونی سازی معیارهای زیبایی ترکیب شده و قالب جدیدی از ارزش‌های فرهنگی و اجتماعی را شکل داده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Media, internalization of norms and body image (A study among the Students of Guilan University)
چکیده انگلیسی مقاله In recent years, body image has been considered as a phenomenon influenced by cultural and technological contexts. This study aimed to investigate the relationship between the media and internalization of norms and body image among female students of the Guilan University. The theoretical framework is mainly based on the ideas of Thompson, Thomas Cash and feminist's point of view. This study was conducted using a quantitative method and survey with 400 samples. Tompson and Heinberg's Standard measures of socio-cultural attitudes towards appearance and body image scale had been used. Findings indicate that there is a significant relationship between media consumption and internalization of media and socio cultural norms and body image. But there isn't any significant relationship between demographic variables such as socioeconomic status, age and marital status. The standard impact factor of regression model showed that the strongest predictors of dependent variables (body image) were: internalization of media and sociocultural norms, media consumption and normative pressure from men. Thus body image is not just the consequence of media, and also, cultural values and other criteria play significant role in this issue. The links between the media as a modern factor and cultural values and norms of society as a traditional factor has been mixed in the internalization of beauty criteria and formed new cultural and social values.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمدامین کنعانی | mohammad amin
استادیار گروه جامعه شناسی دانشگاه گیلان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه گیلان (Guilan university)

فاطمه رزاقی |
کارشناس ارشد جامعه شناسی


نشانی اینترنتی https://csr.basu.ac.ir/article_1989_d52f6fae54aa3b26ee2268851d0913ad.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1371/article-1371-437837.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات