این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 3 دی 1404
پژوهش های جامعه شناسی معاصر
، جلد ۶، شماره ۱۰، صفحات ۲۹-۶۰
عنوان فارسی
اقدام پژوهی مشارکتی: زمینهساز کنش ارتباطی در حوزههای عمومی
چکیده فارسی مقاله
اقدام پژوهی یک نوع تحقیق خودتاملی جمعی است که بهوسیله مشارکتکنندگان در موقعیتهای اجتماعی بهمنظور ارتقا منطق و عدالت عملکردهای آموزشی یا اجتماعی و نیز درک آنها از این عملکردها و موقعیتهایی که این عملکردها در آن انجام میشود، صورت میگیرد. بر این اساس، کلیه افرادی که مسأله مورد تحقیق بهطور مستقیم با زندگی آنها در ارتباط است نباید صرفاً بهعنوان موضوع تحقیق در نظر گرفته شوند بلکه باید در کلیه مراحل تحقیق نقش فعال داشته باشند. در این مقاله، ابتدا مبانی پارادیمی، ویژگیهای کلیدی و مهمترین سنتهای اقدامپژوهی مورد بررسی قرار میگیرد؛ سپس ضمن مطرح کردن نظریه «کنش ارتباطی و حوزه عمومی» یورگنهابرماس، پتانسیل اقدامپژوهی در جهت ایجاد کنش ارتباطی در حوزههای عمومی مورد بحث قرار میگیرد. همچنین با توجه به نظریه تلفیقی وی درباره «زیست جهان و سیستمها» و نقد وی از «سوژه کلان اجتماعی» نگاه عمیقتری به اقدامپژوهی و ویژگیهای آن میشود. براساس نتایج حاصله، اقدامپژوهی، کنشی ارتباطی است که در میان شرکتکنندگان خود یک فضای عمومی ایجاد مینماید. فرآیند اقدامپژوهی عبارت است از: تحقیقی متقابل بهمنظور رسیدن به یک توافق بینا ذهنی، فهم متقابل یک موقعیت، اجماع غیرجبری در مورد آنچه که باید انجام شود و نهایتاً رسیدن به معنایی که نه تنها در نظر خود افراد بلکه در نظر هر فرد منطقی، مشروع باشد (ادّعایی عام). از سویی اقدامپژوهی، بهدنبال خلق موقعیتهایی است که در آن افراد در کنار یکدیگر و با همکاری متقابل بتوانند، به شیوههایی قابل فهمتر، حقیقیتر و از لحاظ اخلاقی مناسبتر از فهم و عمل موجود در جهان فعلی دست یابند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Participatory action research: As the provider of communication action in public spheres
چکیده انگلیسی مقاله
Action research is a self-collective type of research conducted by participants in social situations, in order to improve educational or social logic and justice in performance, as well as their understanding of these practices and situations in which these performances are done. Accordingly, all persons that the subject of the research is directly connected with their lives, should not be considered solely as a research topic, but should have active role in all stages of research and involve people as researcher in the study. In this paper, first, the basics of paradigm, key features and most important traditions of the action research are studied, then while bring up the theory "communicative action and public sphere" of Jürgen Habermas, action research potential to create communicative action in public spheres are discussed. Based on the results, action research is a communicative action that creates a public space among its participants. The process of action research is a mutual study in order to reach an intersubjective agreement, mutual understanding of a situation, non-coercive consensus about what should be done, and finally getting a sense that is rational and legitimate not only in the individuals' idea but also in the mind of any rational person (universal claim). Moreover, action research is to create situations in which people can interact with each other and in more understandable ways, truer, and morally better ways achieve the current understanding and practice in the world.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
زهرا ماهر |
دکتری جامعه شناسی دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
علی ربانی |
دانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
نشانی اینترنتی
https://csr.basu.ac.ir/article_1990_09998a96d7cdc5aeea2816b5963e1510.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1371/article-1371-437838.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات