این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 29 آذر 1404
پژوهش های رشد و توسعه پایدار
، جلد ۱۷، شماره ۳، صفحات ۱۳۱-۱۵۷
عنوان فارسی
تأثیر افزایش قیمت حامل های انرژی بر هزینه تخریب آلاینده های هوا در ایران (رویکرد تعادل عمومی محاسبه پذیر CGE)
چکیده فارسی مقاله
اکوسیستم، یکی از ارکان بنیادین زندگی بشر محسوب می شود و با پیشرفت و توسعه در جهان، تغییراتی در آن به وجود آمده است. انتشار آلاینده های هوا، یکی از عوامل مهم تخریب محیط زیست می باشد. انتشار آلاینده های هوا هزینه هایی را بر بخشهای مختلف وارد می کند که این هزینه ها معمولاً در محاسبات رسمی به حساب نمی آیند و به آنها هزینه تخریب می گویند. مصرف حامل های انرژی عامل اصلی انتشار آلاینده های هوا در ایران می باشد.لذا این تحقیق درصدد کاهش هزینه های تخریب انتشار آلاینده های هوا ناشی از مصرف حامل های انرژی در ایران می باشد. یکی از راه های کاهش انتشار آلاینده های هوا و هزینه تخریب آنها، وضع مالیات بر مصرف حامل های انرژی می باشد. ازاین رو در این تحقیق، یک سناریو برای افزایش قیمت حامل های انرژی به قیمت فوب خلیج فارس در نظر گرفته شده، و برای این منظور از مدل تعادل عمومی محاسبه پذیر استاندارد لافگرن و همکاران استفاده شده است. پایه آماری مدل CGE ماتریس حسابداری اجتماعی سال 1385 بوده و آمار مصرف انرژی و انتشار آلاینده های هوا نیز از ترازنامه انرژی سالهای 1385 تا 1391 به دست آمده ، همچنین بخشهای اقتصادی براساس طبقه بندی ISIC به 25 بخش تفکیک شده اند.میزان هزینه تخریب در سناریوی پایه معادل 12.78 درصد از GDP سال 1385 به قیمت ثابت بوده که با اعمال سناریوی افزایش قیمت حامل های انرژی، این هزینه 23 درصد کاهش یافته و به میزان 10 درصد GDP رسیده است. همچنین نتایج نشان می دهد که بخشهای حمل و نقل جادهای و برق، بیشترین کاهش در هزینه تخریب را دارند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Effect of Increases in Energy Carriers' Prices on the Degradation Cost of Air Pollutants in Iran: Computable General Equilibrium Approach
چکیده انگلیسی مقاله
The ecosystem is a fundamental pillar of human life, which has been changed due to the progress and development of the world. The emission of air pollutants is a key factor in environmental degradation. Air pollutants impose the so-called "degradation costs" on different sectors, which these costs are not included in official calculations. Consumption of energy carriers is the main cause of air pollutants emissions in Iran. Therefore, this research seeks to examine the degradation costs of air pollutants emitted by the use of energy carriers in Iran. One way to reduce the emissions of air pollutants and their degradation costs is to impose tax on the consumption of energy carriers. This study considers a scenario for raising the price of energy carriers to the level of FOB price of Persian Gulf. For this purpose, the standard computable general equilibrium model of Lofgren et al () is used. The statistical basis of the CGE model is the 2006 social accounting matrix (SAM). The statistical data on energy consumption and emissions of air pollutants are derived from the energy balance sheets over the period 2006-2012. In addition, economic sectors are divided into 25 sections according to the ISIC classification. Degradation cost in the baseline scenario is equivalent of 14.43% of GDP (at constant prices) in 2006, which by applying the scenario for increasing the price of energy carriers, this cost declines by 23% and amounts to 10 percent of GDP. Results also reveal that the road transportation and electricity sectors experience the greatest reductions in degradation cost.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
احسان طاهری |
دانشجوی دکتری اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
حسین صادقی |
دانشیار گروه توسعه و برنامه ریزی اقتصادی دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
عباس عصاری |
عضو هیئت علمی گروه اقتصاد و رئیس پژوهشکده اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
نشانی اینترنتی
http://ecor.modares.ac.ir/article_17425_f1902b036a4dc2778387821e150acc0e.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1388/article-1388-437953.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات