این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
پژوهش های پولی و بانکی
، جلد ۹، شماره ۳۰، صفحات ۶۵۷-۶۹۳
عنوان فارسی
طراحی یک مدل ترکیبیگروه محور ذهنی-عینی بهمنظور رتبهبندی اعتباری
چکیده فارسی مقاله
رتبهبندی اعتباری از موضوعات مورد توجه محققین بوده است. از سوی دیگر کاربرد آن در انتخاب مشتریان برای اعطای تسهیلات این موضوع را برای فعالان این حوزه مهم کرده است. ازاینرو در این مقاله با بهکارگیری همزمان مزایای مدل عینی (ریاضی) و مدل ذهنی (استفاده از نظرات خبرگان)، مدل جدید رتبهبندی اعتباری ارائه شده است. مزایای مدل پیشنهادی در مقایسه با مدلهای موجود از سه منظر قابل توجه است. نخست آنکه امکان رتبهبندی شرکتهای تولیدی که از منظر بخش و اندازه در گروههای مختلف صنعتی قرار دارند، فراهم میشود. دوم آنکه، در مدل پیشنهادی، امتیاز اعتباری شرکتها بهصورت مقایسهای محاسبه میشود. سومین و مهمترین مزیت مدل پیشنهادی تلفیق مدلهای ذهنی و مدلهای عینی است که ضمن بهرهمندی از مدل ریاضی، نظرات کارشناسان خبره نیز بر روی امتیاز نهایی اعمال میشود. برای نمایش چگونگی اجرای مدل، از اطلاعات 60 شرکت سازمان بورس اوراق بهادار استفادهشده و برای بخش ذهنی آن، نظرات 5 کارشناس خبره موسسه مالی اخذ شده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
رتبهبندی اعتباری گروه محور، تحلیل پوششی دادهها،
عنوان انگلیسی
Designing a Group Based New Hybrid Subjective Objective Model for Credit Rating
چکیده انگلیسی مقاله
Credit rating is one of the issues that researchers are interested in. On the other hand, this is important for decision-makers in this area because it is a vital tool for choosing the best customers. Therefore the main purpose of this paper is to design an integrated model with subjective and objective approaches. Advantages of the proposed model are significant in three aspects. First, it is possible to rank companies from the aspect of sectors and sizes in different industrial sectors. In other aspects, the proposed model can calculate credit scores as a comparative model and the most important advantage of the model is that it is a combination of subjective models (the experts) and objective model (mathematical models). In this research, we used the information of 60 companies of Stock Exchange and five financial experts help for the subjective section. Since the proposed model has two-stage, the output of the model shows that it is possible to calculate coefficients of criteria for each and for each size of the industry and it is possible to rank companies Accurately. The results showed that the use of this model can provide an accurate and fair rating. Especially the issue of industry and mining companies and agricultural companies is more evident.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمد علی حیدری بیوکی | mohammad aliheidary bioki
یزد -بلوار شهید پاکنژاد-کوچه شهید زارع زاده-پلاک 52
سیامک نوری | siamak noori
تهران- دانشگاه علم و صنعت دفتر گروه مهندسی صنایع -سیستم بهره وری
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علم و صنعت ایران (Iran university of science and technology)
نشانی اینترنتی
http://jmbr.mbri.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-429-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1437/article-1437-438114.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مؤسسات و خدمات مالی (G2)
نوع مقاله منتشر شده
مقاله نظری
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات