این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات
، جلد ۳۲، شماره ۴، صفحات ۹۸۹-۱۰۱۶
عنوان فارسی
بررسی مدلهای ذهنی دانشجویان کارشناسی ارشد نسبت به موتور کاوش گوگل
چکیده فارسی مقاله
وب به عنوان یکی از کانالهای اصلی کسب اطلاعات است و موتورهای کاوش بهعنوان متداولترین روش دستیابی به این اطلاعات محسوب میشوند. هدف از پژوهش حاضر تعیین سطح کمال مدل ذهنی دانشجویان از موتور کاوش گوگل است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر نوع توصیفی - پیمایشی است. ابزارهای مورد استفاده برای گردآوری دادهها عبارتند از: مصاحبه نیمهساختاریافته (با استفاده از مقیاس کمال مدل ذهنی لی، (2007) و سوالات طراحیشده) و مشاهده مستقیم (فیلم ضبط شده از رفتار اطلاعیابی کاربر). جامعه پژوهش نیز شامل دانشجویان در حال تحصیل کارشناسیارشد در دانشگاه فردوسی در گروه فنی- مهندسی، علوم انسانی/اجتماعی بودند که از هر گروه 15 نفر (جمعاً 30 نفر) با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. یافتههای پژوهش نشان داد که80 درصد دانشجویان مدلهای ذهنی ناقص و 20 درصد دانشجویان مدلهای ذهنی خوبی داشتند و البته هیچکدام از دانشجویان مدلهای ذهنی کاملی نداشتند. آگاهی بیشتر دانشجویان از مولفه اطلاعات تخصصی/عمومی؛ پایگاههای اطلاعاتی چندگانه؛ مطابقتدادن؛ کاوش کلیدواژهای؛ اعتبار و سندیت نتایج؛ در سطح خوبی بود. در مورد مولفههای محدودسازی/ بسط نتایج؛ الگوریتمرتبهبندی و مرتبسازی نتایج؛ آگاهی بیشتر دانشجویان در سطح متوسط بود و در مورد مولفههای اطلاعات محدود؛ صفحات/وبسایتهای نمایهشده؛ راهنمای کاوش؛ عملگرهای بولی؛ سایر عملگرهای کاوش و پیشوندها؛ نشانها و علائم نقطهگذاری؛ کاوش پیشرفته؛ تنظیمات کاوش؛ در سطح ضعیفی قرار داشت. همچنین بین سطح کمال مدل ذهنی و سطح تعامل تفاوت معناداری مشاهده شد و دانشجویانی که سطح کمال مدل ذهنی کاملتریداشتند، سطح تعامل مطلوبتری از خود نشان دادند. با توجه به یافتههای پژوهش، ضروری است مقوله مدلهای ذهنی بهعنوان عامل تاثیرگذار بر رفتار اطلاعیابی کاربران در طراحی نظامهای اطلاعاتی و نیز آموزش کاربران مورد توجه قرار گیرد. شناخت مدلهای ذهنی کاربران، خطاها و نواقص و شکافهای دانشی آنها از نظام اطلاعاتی را آشکار میسازد که با این آسیب شناسی میتوان در رفع آن اقدام کرد و اثربخشی نظام و آموزشها را افزایش داد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مدل ذهنی، موتور کاوش گوگل، سطح کمال، سطح تعامل
عنوان انگلیسی
Investigating Master Students’ Mental Models of Google Search Engine
چکیده انگلیسی مقاله
The World Wide Web (WWW) is a major channel of getting information and web search engines are the most popular way of accessing information. This study aims to investigate master students’ mental model completeness level of Google web search engine. From the methodological perspective, this research is a practical one based on survey method. The sample population consisted of 30 master students from Ferdowsi University in engineering science, humanity/social sciences which selected purposefully and participated voluntarily. The main tools for gathering data are semi-structured interview (based on mental model completeness scale (Li, 2007) and designed questions) and direct observation. The results demonstrated that 80% of students had incomplete mental models and 20% of them had good mental models and none of them showed a complete mental model. The majority of students' perception was good in Specific/General Info, Multiple Type of Databases, Matching Process, Keyword Searching and Info Authority. The majority of students' perception was moderate in Restricting/Broadening and Ranking/Sorting. But the majority of students' perception was poor in Limited Info, Indexed Pages/Sites, Search Assistance, Boolean Operators, Search Operators & Prefixes, Punctuation & Symbols, Advanced Search and Search Setting. There was a significant difference between mental model completeness level and interactivity level. That is, the students having the better mental model, showed better interactivity level. According to the findings, it is necessary to consider mental model as a factor affecting information seeking behavior, in designing information systems and training users too. Understanding users' mental models reveal their errors, misconceptions and knowledge gaps; and by this pathology, it is possible to correct these faults and flaws and increase the effectiveness of the system and training.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
اعظم صفری | azam safari
imam reza international university
دانشگاه بین المللی امام رضا ع
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه بین المللی امام رضا (Imam reza university)
حسن بهزادی | hassan behzadi
ferdowsi university of mashhad
مشهد- میدان آزادی - پردیس دانشگاه فردوسی - دانشکده علوم تربیتی - گروه علم اطلاعات و دانش شناسی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)
ایرج رداد | iraj radad
imam reza international university
دانشگاه بین المللی امام رضا ع
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه بین المللی امام رضا (Imam reza university)
نشانی اینترنتی
http://jipm.irandoc.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-235-7&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1504/article-1504-438377.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
کتابداری و اطلاع رسانی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات