این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات
، جلد ۳۲، شماره ۴، صفحات ۱۰۶۵-۱۰۹۲
عنوان فارسی
مقایسه و رتبهبندی عملکرد وبسایتهای گردشگری بر اساس رضایت، اعتماد، کیفیت و وفاداری الکترونیکی: رویکرد ترکیبی از الگوسازی معادلات ساختاری، فازی و فرایند تحلیل سلسله مراتبی
چکیده فارسی مقاله
هدف مقاله حاضر، مقایسه و رتبهبندی عملکرد نسبی وبسایتهای گردشگری بر اساس متغیرهای رضایت، اعتماد، کیفیت و وفاداری الکترونیکی است. در این راستا، وبسایت دو شرکت اصلی ارائهکننده خدمات اقامت در هتل (ایران هتل آنلاین) و خدمات تورهای مسافرتی در ایران (شرکت توسعه گردشگری مارکوپولو) انتخاب و عملکرد آنها بر اساس چهار متغیر فوق بررسی شد. این پژوهش شامل دو مرحله مجزا است که در مرحله اول، بر اساس پاسخهای نمونه آماری اساتید دانشگاهی و کارشناسان حوزه طراحی وبسایت (155 نمونه)، اوزان نسبی اهمیت متغیرهای فوق در تبیین عملکرد این وبسایتها با استفاده از روش الگوسازی معادلات ساختاری (SEM) محاسبه شد. نتایج این مرحله حاکی از آن است که از دیدگاه نمونه آماری، بهترتیب متغیرهای کیفیت، وفاداری، اعتماد و رضایت الکترونیکی بیشترین تا کمترین تاثیر را بر عملکرد وبسایتهای گردشگری دارند. در مرحله دوم، اوزان نسبی عملکرد این دو وبسایت بر اساس نظرات مشتریان فعلی آنها (154 و 187 نمونه از هر وبسایت) با استفاده از روشهای فازی و فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) و همچنین بر اساس روش کیفی تحلیل محتوای این دو وبسایت محاسبه شد. بر این اساس، وبسایت مارکوپولو اوزان قویتری را در همه چهار متغیر در مقایسه با وبسایت مقابل کسب کرد که نشان از برتری عملکرد آن در زمینه این چهار متغیر دارد. در نهایت بر اساس اوزان نسبی و ترکیبی دو روش SEM و فازی AHP میتوان اظهار کرد که عملکرد وبسایت مارکوپولو در زمینه چهار متغیر کیفیت، رضایت، اعتماد و وفاداری الکترونیکی بهتر از عملکرد وبسایت هتل آنلاین است بهطوریکه وزن نسبی هر یک از دو وبسایت فوق بهترتیب 580/0 و 418/0 حاصل شد. روش مورد استفاده در این مقاله را میتوان بهعنوان یک روش آماریِ الگوبرداری از وبسایتهای برتر بهمنظور توسعه عملکرد الکترونیکی بر اساس دیدگاه مشتریان و خبرگان معرفی کرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Comparing and Ranking tourism websites performance based on e-satisfaction, e-trust, e-quality, and e-loyalty: A combined approach of structural equation modeling, fuzzy and analytical hierarchical process
چکیده انگلیسی مقاله
The present research aims to rank the relative performance of tourism websites in terms of e-satisfaction, e-trust, e-quality, and e-loyalty. To this end, two major Iranian travel websites providing accommodation (Iran Hotel Online) and tour packages (Marcopolo Corporation) are chosen and their performance is evaluated based on the above variables. This research comprises two separate surveys, first of which based on the university professors’ and websites designers’ reports (155 samples) and through structural equation modeling (SEM) examined the relative weight of variables in explaining the performance of websites. The results of this survey indicate that e-quality, e-loyalty, e-trust, and e-satisfaction have the strongest impact on the websites’ performance, respectively. In the second survey, based on websites existing e-customers’ reports (two categories of 154 and 187 samples) and also qualitative analysis of the websites’ characteristics, relative weights of the websites’ performance are calculated using fuzzy analytical hierarchical process (AHP). The findings served to inform that Marcopolo website obtained stronger weights for all four variables compared with Iran Hotel Online, indicating its higher performance in all variables. In particular, this advantage is strongly felt in the case of trust variable that might be well attributed to its more well-established brand. At the end, both weights are synthesized (0.580 and 0.418 for Marcopolo and Iran Hotel Online, respectively) and the websites’ performance is ranked indicating that Marcopolo website’s performance is higher than its counterpart in the all four variables. The current paper contributes to the literature by yielding some insight into how to benchmark websites performance in order to improve e-performance based on customers’ and experts’ perspectives.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمد شریفی تهرانی | mohammad sharifi tehrani
university of isfahan
اصفهان، شاهین شهر، خیابان عطار، بین فرعی اول و دوم غربی پلاک 102
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
جعفر باپیری | jafar bapiri
allameh tabatabai university
تهران، دانشگاه علامه طباطبایی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
کوروش اسفندیار | kourosh esfandiar
edith cowan university; australia
تهران، دانشگاه علامه طباطبایی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
علی چیت ساز | ali chitsaz
university of isfahan
اصفهان، دانشکده امور اداری و اقتصاد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
نشانی اینترنتی
http://jipm.irandoc.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3410-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1504/article-1504-438381.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
فناوری اطلاعات
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات