این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
نشریه روان پرستاری
، جلد ۵، شماره ۴، صفحات ۱۹-۲۶
عنوان فارسی
تأثیر آموزش بر احساس شایستگی مادران کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: اختلال بیش فعالی یکی از شایعترین اختلالات روانپزشکی در کودکان و نوجوانان میباشد. مشکلات روانشناختی از جمله کمبود احساس شایستگی در میان مادرانی که کودک مبتلا به اختلال بیش فعالی دارند شایع است. در این پژوهش، اثر آموزش بر احساس شایستگی این مادران مورد مطالعه قرار گرفته است. روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی است که در شهر تهران در سال 1394 انجام شد. 100 نفر ازمادران کودکان مبتلا به بیش فعالی با دامنه سنی 11-7 سال در این مطالعه شرکت داده شدند. به منظور جلوگیری از انتشار اطلاعات، انتخاب مراکز پژوهش به صورت قرعه کشی تعیین گروه کنترل و مداخله در هر مرکز صورت گرفت، بدین معنی که مرکز اول (انستیتو روانپزشکی تهران) در قرعه کشی به عنوان گروه آزمون و مرکز آموزشی درمانی علی اصغر به عنوان گروه کنترل انتخاب شدند. از هر یک از مراکز 25 نفردر گروه آزمون و کنترل انتخاب شد. در مرحله بعد گروه کنترل از انستیتو روانپزشکی تهران و گروه آزمون از مرکز علی ااصغر انتخاب شدند (در هر گروه 25 نفر). نمونه گیری به صورت دردسترس انجام شد. در نهایت با توجه به ریزش نمونهها در هر دو مرکز تعداد کل نمونهها به 87 نفر رسید. گردآوری دادهها با استفاده از پرسشنامه (PSOC) قبل از مطالعه و بلافاصله بعد از اتمام آموزش (2 ماه بعد از پیش آزمون) انجام گرفت. در گروه آزمون آموزش مادران در 8 جلسه 60 دقیقهای (هر هفته یک جلسه) در گروههای 12- 5 نفری برگزار شد. برای گروه کنترل مداخله صورت نگرفت. پس از پایان آموزش پس آزمون انجام شد. دادهها با استفاده از نرم افزار 22 SPSS تحلیل شدند. یافتهها: نتایج نشان داد مادران هر دو گروه از نظر مشخصات دموگرافیک همگنی باشند. میانگین نمره احساس شایستگی در گروه کنترل و آزمون قبل از مداخله (به ترتیب 1/7 ± 860/86 و 3/8 ± 220/69) و بعد از مداخله (به ترتیب 2/9 ± 02/68 و 9/9 ± 37/70) اختلاف آماری معنی داری نداشت. نتیجه گیری: به نظر میرسد مقوله احساس شایستگی تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار دارد و آموزش کوتاه مدت نمیتواند این احساس درونی را به سرعت تحت تأثیر قرار دهد. انجام مطالعات بیشتر در خصوص عوامل مرتبط با احساس شایستگی و همچنین تأثیر سایر رویکردهای آموزشی بر احساس شایستگی مادران ضرورت دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اختلال بیش فعالی و کم توجهی، احساس شایستگی، آموزش، مادران
عنوان انگلیسی
The Effect of Education on Sense of Competence of Mothers of Children with Hyperactivity Disorder
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Attention-deficit hyperactivity disorder (ADHD) is one of the most common psychiatric disorders among children. Three to five percent of children suffer from this disorder. The behavioral problems of children with ADHD affect the sense of competence of mothers. Sense of competence is an important factor to perceive the parent role and satisfaction of parent role to support the child and establishing good order and discipline. The present study aimed to examine the effect of education on sense of competence of the mothers of the children with ADHD. Methods: This semi-experimental study was conducted in Tehran in 2015. The study population was 100 literate mothers of children with ADHD. The mean age of the children was 7-11 years. The study methodology is convenience and random sampling method of clinical centers. Then, using the random method, it was shown which center was control and which center was experimental group. Children were selected from two educational medical centers of Tehran Psychiatric Institute (experimental group, n = 50) and Ali Asghar Medical Center (control group, n = 50). Data were collected using demographic questionnaire and the questionnaire of Parenting Sense of Competence. This program was held during 8 sessions (60 min, one session per week) for the experiment groups (groups of 5-12 mothers). The control groups received no intervention. Three months after the completion of the questionnaires, pre-test, and post-test were performed for the control groups. One month after the last session, post-test was performed by the completion of questionnaires in the experiment groups. The data were analyzed using SPSS 22 software. Results: The mean values of sense of competence of mothers were compared before and after the intervention. The result of independent t-test showed that there was no significant difference between the score of sense of competence after the intervention in two groups. Thus, two groups are homogenous in terms of the sense of competence after the intervention (P = 0.256). There was no significant difference in other items. Conclusions: There was no significant difference in the sense of competence of mothers after the intervention and this sense can be affected by different factors Also, short-term training cannot have a significant effect on it. Further studies are suggested to perform regarding the sense of competence and the effect of other educational approaches on this sense.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Education, Sense of Competence, Mothers, ADHD
نویسندگان مقاله
نازی عبدالله پور | nazi abdollahpour
iran university of medical sciences, tehran, iran
دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)
نعیمه سیدفاطمی | naeemeh seyedfatemi
faculty of nursing amp; midwifery
دانشکده پرستاری و مامائی ایران
میترا حکیم شوشتری | mitra hakimshooshtari
faculty of behavioral science and mental health
دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان
عباس مهران | abbas mehran
health faculty
دانشکده بهداشت
نشانی اینترنتی
http://ijpn.ir/browse.php?a_code=A-10-811-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/283/article-283-439149.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات