این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نشریه روان پرستاری، جلد ۵، شماره ۴، صفحات ۶۱-۶۸

عنوان فارسی مقایسه اثربخشی گروه‌درمانی مبتنی بر پذیرش، تعهد و دارودرمانی بر بهبود بیماران مبتلا به افسردگی اساسی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: در کنار روش‌های سنتی دارودرمانی، به‌تازگی بحث‌های زیادی در مورد رویکردهای رفتاری و شناختی موج سوم به‌خصوص در حیطه درمان افسردگی انجام‌شده است. ازاین‌رو این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی گروه‌درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد و دارودرمانی بر بهبود بیماران مبتلابه افسردگی اساسی انجام شد. روش کار: طرح پژوهش از نوع نیمه آزمایشی و به‌صورت پیش‌آزمون- پس‌آزمون با دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه بیماران مبتلابه افسردگی اساسی تحت نگهداری در مراکز بهزیستی شهرستان شهرکرد در سال 94 بودند. نمونه مورد مطالعه شامل 45 نفر از بیماران بود که به‌صورت نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به‌صورت تصادفی در سه گروه آزمایشی با رویکرد پذیرش و تعهد، گروه دارودرمانی و یک گروه کنترل جایگزین شدند. از مقیاس افسردگی بک (BDI) برای جمع‌آوری داده‌ها استفاده شد. داده‌ها از طریق تحلیل کوواریانس تک‌متغیره و آزمون تعقیبی شفه و نرم‌افزار SPSS مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: میانگین پس‌آزمون گروه روان‌درمانی 40/12، گروه دارودرمانی 13/23 و گروه کنترل 27/36 بود. نتایج نشان داد که بین گروه آزمایش با درمان پذیرش و تعهد و دارودرمانی و گروه کنترل تفاوت معناداری وجود دارد (33/110 = F و 001/0 > P) و درمان پذیرش و تعهد و دارودرمانی اثر معناداری در کاهش افسردگی اساسی دارند. همچنین نتایج نشان داد که درمان پذیرش و تعهد اثربخشی بیشتری از دارودرمانی در کاهش افسردگی دارد. نتیجه گیری: با توجه به یافته‌های این پژوهش، می‌توان درمان پذیرش و تعهد را به‌عنوان یک روش مؤثر و به‌عنوان یک مداخله بالینی ثمربخش در کنار دارودرمانی برای بهبود افسردگی پیشنهاد داد.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله پذیرش و تعهد، روان‌درمانی، دارودرمانی، افسردگی

عنوان انگلیسی Comparison of the Effectiveness of Acceptance and Commitment Group Therapy and Drug Therapy on Treatment of Patients with Major Depressive Disorder
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Besides traditional methods of pharmacotherapy, the effectiveness of the third wave of cognitive and behavioral approaches, especially in the field of depression, has been the subject of considerable debate in the recent years. Thus, this study was conducted to compare the effectiveness of acceptance and commitment group therapy (ACT) and pharmacotherapy on the improvement of patients with major depressive disorder. Methods: This study was quasi-experimental with a pretest-posttest design and a control group and two experimental groups. The statistical population consisted of all patients on maintenance therapy with a diagnosis of major depressive disorder at welfare centers of Shahrekord city (Chaharmahal-o-Bakhtiari Province, Iran) in 2015. Forty-five patients were selected using the convenient sampling method and randomly allocated into three groups of ACT therapy, pharmacotherapy, and a control group. The Beck Depression Inventory (BDI) was used for data collection and the data were analyzed using analysis of covariance and the Scheffe tests by the SPSS software. Results: The mean scores of the post-test for the ACT therapy, pharmacotherapy, and the control group were 12.40, 23.13, and 36.27, respectively. The results showed that there was a significant difference between the mean scores of the two experimental groups (ACT therapy, and pharmacotherapy) and that of the control group (F = 110.33, P < 0.001). Also, both treatments had a significant effect on reducing the symptoms of the major depressive disorder, although the ACT therapy was more effective than the pharmacotherapy. Conclusions: According to the findings of this study, the ACT therapy can be suggested as an effective method and as a beneficial clinical intervention, along with pharmacotherapy, to improve depression.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Hospital, Nurses, Patient Safety, Patients, Psychiatric Care

نویسندگان مقاله رسول عالی پور | rasoul alipour
islamic azad university, bandar abbas, iran
دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی بندر عباس (Islamic azad university of bandar abbas)

کبری حاجی علیزاده | kobra haji alizadeh
islamic azad university, bandar abbas, iran
دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی بندر عباس (Islamic azad university of bandar abbas)


نشانی اینترنتی http://ijpn.ir/browse.php?a_code=A-10-839-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/283/article-283-439154.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات