این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
توسعه کارآفرینی، جلد ۱۰، شماره ۲، صفحات ۲۴۱-۲۵۷

عنوان فارسی شناسایی نقش مرشد در راه اندازی کسب و کارهای جدید در شتابدهنده ها.
چکیده فارسی مقاله کلیه کارآفرینان قبل و پس راه اندازی کسب و کار با چالش های بسیاری روبه رو می شوند و مرشدها نقش موثری در ارتقای توانمندی های آنان برای مقابله با این مشکلات ایفا می نمایند. از این رو هدف اصلی این پژوهش شناسایی نقش های مرشدها در راه اندازی کسب و کارهای جدید توسط کارآفرینان نوپا در شتابدهنده ها می باشد. این تحقیق از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش کیفی واقع محور می باشد و با استفاده از مصاحبه های نیمه ساختار یافته به احصای ابعاد گوناگون نقش مرشد(شناختی، عاطفی، مدیریتی) پرداخته شده است. جامعه آماری، مرشدانی هستندکه بیش از 5 سال سابقه ی هدایت کارآفرینان را در شتابدهنده ها داشتند. برای انتخاب مرشد ها از روش نمونه گیری هدفمند و گلوله برفی استفاده شد و انجام مصاحبه ها تا زمان اشباع نظری ادامه یافت. در مصاحبه 14 اشباع نظری حاصل شد، اما جهت جمع آوری داده ها تا نمونه 17 ادامه یافت. پس از تجزیه و تحلیل داده ها و تجمیع مقوله ها و مولفه ها، نقش های مرشدها به دو دسته ی غیر مستقیم و مستقیم، تقسیم شد. 38 مقوله ی شناسایی شده در 3 بعد شناختی، عاطفی، مدیریتی تعلق گرفتند ودو بعد یادگیری و بهره گیری از فناوری های نوین و مولفه های آنها به عنوان دو بعد جدید به چارچوب پژوهش اضافه شدند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Identifing the role of mentors in creating new businesses in accelerator
چکیده انگلیسی مقاله Entrepreneurs face a variety of challenges launching their business. In this regard, mentoring is an effective approach to improve entrepreneurs’ learning. Yet, there is little research on the role of mentor in starting a new business by a novice entrepreneur. Therefore, this research aimed to identify the role of a mentor in starting-up a new business by novice entrepreneur in accelerators. In this research, qualitative method and semi-structured interviews were employed to identify various aspects of mentor roles (cognitive, affective and managerial). Purposeful and snowball sampling methods were used for the selection of the mentors. Sampling and interviews were continued until theoretical saturation. Although, in the 14th interview, theoretical saturation was achieved, to insure the credibility of the findings the interviews continued to the 17th sample. Analysis of the data and integration of the categories and components of mentor’s roles reveled that they played two distinctive roles including: indirect and direct. Totally, 38 categories were identified that were classified into 4 dimensions of Jane and Audit’s (2012) framework (cognitive, affective managerial). Furthermore, two dimensions of learning and new technologies emerged from this study and were added to the framework employed in this study.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله افسانه باقری |
توسعه کارآفرینی، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

فاطمه پاک |
دانشجو

زهرا آراستی |
دانشیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)


نشانی اینترنتی
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات