این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
توسعه کارآفرینی، جلد ۱۰، شماره ۲، صفحات ۲۷۹-۲۹۸

عنوان فارسی طراحی برنامه مرشدی در کسب و کار: انتخاب متربی شایسته
چکیده فارسی مقاله راه‌اندازی و مدیریت کسب‌و‌کار جدید نیازمند شناخت و توسعه شایستگی‌ها و مهارت‌های خود، بازار و مشتریان است. برنامه‌مرشدی‌کسب‌و‌کار در راستای توسعه شایستگی‌های کارآفرینان است. در این برنامه انتخاب متربی شایسته نقش اصلی و محوری را در موفقیت برنامه مرشدی دارد، لذا هدف پژوهش حاضر شناسایی شایستگی‌های مورد نیاز متربی کسب‌و‌کار است. جامعه آماری مرشدهای مجرب در شتابدهندها هستند. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی، از نظر گردآوری داده‌ها کیفی و از مصاحبه نیمه ساختار یافته به احصای شایستگی‌های متربی پرداخته است. روش نمونه‌گیری هدفمند و ملاک تعیین حجم نمونه، اشباع نظری است که درنمونه دهم اشباع نظری حاصل شد. برای تحلیل داده‌ها ازکد‌گذاری باز و محوری استفاده شد. نتایج پژوهش بعد شایستگی‌های حرفه‌ای شامل سه مقوله تیم‌سازی، ایده و محصول و شناخت بازار را به چارچوب کلاتربک اضافه کرده است. برای تیم‌سازی 7 مولفه، ایده‌ و محصول 5 مولفه و شناخت‌بازار 6 مولفه شناسایی شد. دو مقوله جدید شامل ویژگی‌های کارآفرینانه و آمادگی به بعد شایستگی‌های شروع رابطه اضافه شد. در مجموع 4 بعد ‌و 16 مقوله‌ جدید به شایستگی های مورد نیاز متربیان کسب و کار اضافه شده‌است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله شایستگی، متربی، کسب‌و‌کار، مرشد، منتی،

عنوان انگلیسی Developing mentoring programs in Business: the qualified mentee
چکیده انگلیسی مقاله Starting up a new business needs self - recognition, competencies, skills, market and consumer recognition. Mentee has a significant role in starting up a new business, so the aim of this study is to identify necessary competencies of mentee. The statistical population of this study consists of experienced mentors.This study is done through quantitative method and semi- structured interviews to calculate mentee`s competencies. The sampling method is purposive and the criterion which is used to determine the sample size is Theoretical saturation. Open and Axial coding is used in analyzing the data .The findings of this study is classified into four dimensions which includes: Entrepreneurship features(creative and innovative , entrepreneurship mind, entrepreneurship sense ,risk taking ,tolerating ambiguities,being ambiguous) ,being prepared (like self - recognition ,being aware of mentor position and your position, being aware of the condition and needs of each step ,having experience about how to start up a new business ,team reception), professional business competencies (having new idea , appropriate team and market recognition), mentor relationship competencies (competencies for starting up the relationship, competencies to manage the relationship, competencies to end the relationship) .
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله mentee, Business, mentor, competencies, protege

نویسندگان مقاله محمد عزیزی |
دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

عاطفه آقایی پور |
دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)


نشانی اینترنتی http://jed.ut.ac.ir/article_63402_e5bb6185bfb7562fcc06081bd57ef252.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/736/article-736-441308.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات