این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 19 آذر 1404
فیض
، جلد ۳، شماره ۲، صفحات ۱۱-۱۶
عنوان فارسی
تاثیر آموزش روش شیردهی بر الگوهای تغذیه نوزادان مادران سزارینی شکم اول
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف: از آنجایی که مشکلات شیردهی در مادران سزارینی شکم اول بیشتر به چشم می خورد و میزان عدم موفقیت شیردهی در این مادران بیشتر است، این تحقیق به منظور بررسی تاثیر آموزش روش شیردهی بر الگوهای تغذیه شیرخوار تا دو ماهگی در مادران سزارینی شکم اول بستری در زایشگاه شبیه خوانی شهر کاشان طی سال 1374 انجام گرفت. مواد و روش ها: تحقیق به روش کارآزمایی بالینی (Clinical trial) و با نمونه گیری به صورت تصادفی مستمر بر روی 60 نفر از مادران در دو گروه مورد و شاهد صورت پذیرفت. مادران در گروه مورد، آموزش روش شیردهی را بلافاصله بعد از به هوش آمدن تا زمانی که در زایشگاه بستری بودند، دریافت می کردند، در حالی که گروه شاهد این آموزش ها را نداشتند، اثرات آموزش روش شیردهی بر زمان اولین تغذیه شیرخوار، نوع اولین ماده غذایی نوزاد و الگوهای تغذیه شیرخوار طی دو ماه با مراجعه به منازل در دو گروه مورد و شاهد مورد مطالعه قرار گرفت و با استفاده از آزمون های X² و دقیق فیشر وجود همبستگی بین متغیرها سنجیده شد، RR و AR عدم آموزش روش شیردهی بر الگوهای تغذیه مناسب شیرخوار (تغذیه انحصاری با شیرمادر) محاسبه گردید. یافته ها: تحقیق نشان داد که دو گروه از لحاظ سن، وضعیت اشتغال و تحصیلات مادر و تحصیلات همسر با هم مشابه بودند و اختلاف معنی دار آماری با هم نداشتند. مادران آموزش دیده 20% بیشتر از مادران گروه شاهد در فاصله زمانی کمتر از 4 ساعت برای اولین بار نوزاد خود را با شیر مادر تغذیه کرده بودند (P< 0.05). همچنین تحقیق نشان داد که مادران آموزش دیده 20% بیشتر از مادران گروه شاهد از آغوز به عنوان اولین ماده غذایی نوزاد استفاده کرده اند (P< 0.05). الگوهای تغذیه شیرخوار در 24 ساعت گذشته در دو ماهگی گروه مورد، 66.7% شیر مادر تنها، 6.7% شیر مادر+شیر خشک، 26.6% شیر مادر+قنداق و داروهای گیاهی در گروه شاهد، 23.3% شیر مادر تنها، 10% شیر مادر+شیر خشک، 66.7% شیرمادر+قنداق و داروهای گیاهی می باشد (P< 0.05). نتیجه گیری: با توجه به تاثیر مثبت آموزش روش شیردهی بر الگوهای تغذیه شیرخوار به خصوص تغذیه انحصاری با شیر مادر و نظر به سادگی، ارزانی و در دسترس بودن آموزش، توصیه می شود ضمن مطالعه و بررسی بیشتر از آن به عنوان یک چهارچوب آموزشی جهت بهبود الگوهای تغذیه شیرخواران استفاده گردد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
روش شیردهی، الگوهای تغذیه، شیرخوار
عنوان انگلیسی
Effect of education of breast-feeding method on nutritional patterns of neonates of cesarean sectioned primiparous women
چکیده انگلیسی مقاله
History and Objectives: Since breast-feeding problems are more commonly observed in cesarean-sectioned primiparous women and failure of breast feed is more in these mothers, this study was performed to evaluate the effect of education of breast-feeding method on nutritional patterns in up to 2 months infants born from cesarean-sectioned primiparous mothers in Shabihkhani maternity hospital in Kashan in 1374. Materials and Methods: A clinical trial study case group was educated immediately was performed on 60 mothers in 2 case and control groups by random sampling. Mothers in the after recovery up to the time of discharge, while the control group was not educated. The effects of education of breast-feeding method on the time of the first infant feeding, type of the first nutritional material that was given to the infant and nutritional patterns of the infant within 2 months after birth were studied by referring to their houses in both case and control groups. Using statistical X² and Fisher’s exact tests correlation among variables were evaluated, RR and AR of non-education of breast-feeding method on the appropriate nutritional pattern in the infant (Exclusive breast feeding) were calculated. Results: This study showed that the 2 groups were similar from the point of age, occupational status, maternal educational level and the level of knowledge in their husbands and there was no statistically meaningful difference in this regard. The first episode of breast-feeding within four hours after birth was 20% more in the educated mothers than non-educated mothers in the control group (P< 0.05). This study also revealed that colostrum was fed as the first nutritional agent 20% more in the educated group of mothers than their control counterparts (P< 0.05). Nutritional patterns during the last 24-hours at 2 mothers of age was 66.7% breast milk alone, 6.7% breast milk and formula, 26.6% breast milk, dextrose water and herbal medications in the case group and 23.3% breast milk alone, 10% breast milk and formula, 66.7% breast milk, dextrose water and herbal medications in the control group (P< 0.05). Conclusion: Regarding the positive effect of education of breast-feeding method on nutritional patterns of the infant particularly exclusive breast-feeding and considering the simplicity of education, it is recommended that the nutritional patterns in the infants be improved by education and further study and evaluation be carried out in this field.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سیمین خلیلی | simin khalili
faculty of nursing amp;amp; midwifery, kashan university of medical sciences, kashan, iran
دانشگاه علوم پزشکی کاشان، دانشکده پرستاری و مامایی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی کاشان (Kashan university of medical sciences)
سوسن پارسای | sousan parsay
محمد قره گزلو | mohammad gharegozloo
ناصر ولایی | naser valai
نشانی اینترنتی
http://feyz.kaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-501&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات