این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 29 آذر 1404
شناخت
، جلد ۹، شماره ۲، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
تلقی ویتگنشتاین متقدم از این که چیزی هست
چکیده فارسی مقاله
نظریه ی تصویری زبان، معناداری گزاره های مشهور به هلیه بسیطه را به چالش می کشد. این گزاره ها در دسته بندی تراکتاتوسی نه در دسته ی گزاره های ابتدایی قرار می گیرند و نه در دسته ی گزاره های ترکیبی. با جستجو راجع به وجود در تراکتاتوس با دو دیدگاه مواجه می شویم. در دیدگاه اول، ویتگنشتاین با رد معناداری گزاره هایی مثل "100 چیز وجود دارد"، عبارت "وجود دارد" را در زبان به آن جهت که توصیف گر هیچ اوضاع اموری نیست، در دسته ی مفاهیم صوری قرار می دهد. در دیدگاه دیگر، او با ارائه توصیفی از عبارت این که "چیزی هست" آن را پیش از تجربه و حتی پیش از منطق قرار می دهد. آن چه در نقطه نظر اول راجع به کاربرد "وجود دارد" در زبان ذکر می شود به لحاظ نتیجه مشابه دیدگاه راسل در باب گزار های وجودی است اما در نقطه نظر دوم ویتگنشتاین در برابر ایده ی راسل راجع به این که "چیزی هست" می ایستد، آن را غیرقابل تالیف به وسیله ی گزاره های منطقی می داند و مجاز دانستن کاربرد اینهمانی در منطق را عامل این خطای راسل معرفی می کند. بنابراین در کنار دلیل ویتگنشتاین در عبارت 5.53 می توان عدم امکان تصویر سازی دوقطبی از این که "چیزی هست" را به عنوان دلیلی برای رد ضرورت نیاز به نشان اینهمانی قرار دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Early Wittgenstein’s view about “there is something
چکیده انگلیسی مقاله
Picture theory challenges existential propositions having meaning. In Tractatus these propositions are neither elementary nor synthetic. We can find two viewpoints by searching about existence in Tractatus. At the first point of view Wittgenstein define “exist” as a formal concept because it is not describing any state of affairs. He states this by saying that such propositions as “there are 100 objects” have no meaning. At the second point of view by presenting a description of “there is something” He states that this proposition is prior to experience and even logic. The matter in the first view is similar to Russell’s at result and way of conclusion but by the second one Wittgenstein rejects Russell’s opinion about logical representation of “there is something” and claims that there is no propositional function representing it. In Wittgenstein’s view legitimation of using identity in Russell’s logic causes this fault. So impossibility of representing a bipolar picture from “there is something” beside part 5.53 of Tractatus could both be reasons to deny identity-sing as an essential constituent of conceptual notation
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
حامد زمانی پزوه | zamani pazooh
حسین واله |
نشانی اینترنتی
http://kj.sbu.ac.ir/article/view/4365
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/927/article-927-444179.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
مقالات
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات