این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
شناخت، جلد ۹، شماره ۲، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی بررسی سبکِ قطعه‌نویسی فلسفی موریس بلانشو در سایه‌ی نگاهِ دوگانه به مرگ
چکیده فارسی مقاله با وجودِ تأثیر‌گذاری بسیار بر نظریه‌ی ادبی معاصر، نوشتارِ موریس بلانشو (2003-1907) اغلب به لحاظِ فرمی موردِ توجّه قرار نگرفته‌اند. به رغمِ ظاهرِ مبهم و نا‌منسجمِ تکّه‌نویسی‌های وی، بخصوص در کارهای آخرش، این نوشتار طرزی ممتاز از در‌هم‌آمیختگی نظریه و ادبیات به اجرا می‌گذارند که حاصلِ تفکّر در زبان است وقتی به حدّ بازنمایی خود رسیده باشد. ضمنِ مشخّص کردنِ «مرگ» به عنوانِ مرکزِ ثقلِ نوشتارِ بلانشو می‌توان رهیافتِ دو‌گانه‌ای نسبت به مفهومِ مرگ در نزدِ بلانشو مشاهده کرد که به مثابه‌ی «بیرون زمانِ در‌زمان» از موقعیّتی مرزی نسبت به بازنمایی برخوردار است. همپای این مفهومِ دو‌گانه‌ی «مرگ»، زبان وجهی دو‌گانه می‌یابد که یکی با انتظار برای تحقّقِ معنا (از طریقِ دلالت) و دیگری با اصرار بر جنبه‌ی مادّی کلمه متناظر است. این دو‌گانگی را می‌توان به عنوانِ عنصرِ برسازنده‌ی فرم و ساختارِ نوشتارِ مرزی و قطعه‌نویسِ او بررسی کرد و مشاهده کرد که چگونه در اجزای صوری و بلاغی متن‌های او، بخصوص قطعه‌نویسی‌هایی نظیرِ انتظار فراموشی، گامِ نه آنسو و نوشتارِ فاجعه، تأثیر‌گذارند. نیز می‌توان دید که ابهام یا تناقضی که در ظاهرِ نوشتارِ او دیده می‌شود حاصلِ نوشتن تحتِ دیدگاهی دو‌گانه و همزمان از نگاهِ «خود» و «دیگری» است؛ شیوه‌ای ممتاز و بی‌سابقه در نوشتار.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله موریس بلانشو-نوشتار حدّی-سبک‌شناسی- مرگ-نظریه‌ی ادبیات،

عنوان انگلیسی A Study of Blanchot’s Philosophical Fragment-writing in the Light of his Double View of Death
چکیده انگلیسی مقاله Despite the influence of Maurice Blanchot’s writing on contemporary literary theory, his writing has been rarely examined in terms of its form. While his fragment-writing seems obscure and incoherent, it can be considered as an exclusive way of merging philosophy and literature, a performance of language in confrontation with its limit. Highlighting “death” as the main idea of his writing leads to a double approach to “death” which, as the “beyond time in time”, enjoys an extreme situation in the system of signification. With this double image of “death”, language becomes fissured between two aspects, one corresponding to waiting for the realization of meaning and the other to the insistence upon the material un-representing body of the word. This double nature is the constitutional element of the form and the structure of his extreme fragment writing. It can be observed how the double conception of “death” affects formal and rhetoric details of his texts, especially his Awaiting Oblivion, The Step Not Beyond and The Writing of the Disaster. It is argued that the paradoxical, ambiguous nature of his writing is the direct result of writing under a simultaneously double point-of-view of ‘I’ and its ‘other’: a unique style of writing
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله کیوان طهماسبیان |



نشانی اینترنتی http://kj.sbu.ac.ir/article/view/4367
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/927/article-927-444181.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقالات
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات