این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
شناخت، جلد ۷، شماره ۲، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی استعاره‌های مفهومی علیت در دیدگاه لیکاف
چکیده فارسی مقاله استعاره در دیدگاه سنتی نوعی آرایه­ی ادبی محسوب می­شود. توصیه ارسطو و حکمای مسلمان این است که کاربرد استعاره باید منحصر در متون ادبی باقی بماند. لیکاف با نقد این دیدگاه بیان می­دارد که استعاره بخش جدایی ناپذیری از فرایند تفکر در انسان است. اندیشه استعاری امری اجتناب ناپذیر، فراگیر و معمولا ناآگاهانه است. استعاره مفهومی در واقع یک قلمرو ذهنی را بر حسب قلمروی ذهنی دیگر مفهوم­سازی می­کند. در این مقاله ابتدا به معرفی نظریه معاصر استعاره که توسط لیکاف ارائه شده است، می­پردازیم. سپس در پرتوی نظریه مذکور، مفهوم علیت را مورد بررسی قرار می­دهیم. استفاده از مفهوم مذکور منحصر به فلسفه نیست. بلکه در تمامی متون علمی و همچنین زبان متعارف می­توان این مفهوم را مشاهده کرد. لیکاف می­کوشد که با نگاهی کلان به این مفهوم، نشان دهد که میان کاربرد متعارف و فلسفی این مفهوم ارتباطی منسجم و هماهنگ برقرار است. مفهوم علیت شامل یک بخش نحیف تحت اللفظی و بسط­های گسترده استعاری است. هر یک از تئوری­های فلسفی علیت در واقع حاصل تمرکز بر بخشی از این استعاره­های علّی است. علل چهارگانه ارسطویی نیز از این قاعده مستثنا نیستند و مبتنی بر بنیان­هایی استعاری شکل گرفته­اند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Conceptual metaphors of causality in the Lakoff’s view
چکیده انگلیسی مقاله In traditional view, metaphor is considered as a kind of rhetorical device. Aristotle and Muslim philosophers recommend that the use of metaphors should be restricted to literature. Lakoff point out that metaphor is an integral part of human thinking process. Metaphorical thought is unavoidable, ubiquitous, and mostly unconscious. Conceptual metaphors actually conceptualize one mental domain in terms of another. In this paper, the contemporary theory of metaphor, proposed by Lakoff , is first introduced. In this theory, concept of causality is examined. Use of this concept is not restricted to philosophy, but this concept can be seen in all scientific texts and ordinary language. Lakoff tries to show that there is a consistent correspondence between ordinary and philosophical usages of this concept. Concept of causality includes one thin part of literal meaning and wide metaphorical extensions. Any philosophical theory of causation is in fact the result of focus on some part of causal metaphors. The four Aristotelian causes are not exceptions to this rule and are based on metaphorical foundations.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله وحید خادم زاده |
دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

محمد سعیدی مهر |



نشانی اینترنتی http://kj.sbu.ac.ir/article/view/5214
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/927/article-927-444224.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقالات
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات