این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
شناخت، جلد ۶، شماره ۱، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی جایگاه معاد در فلسفۀ ابن‌ سینا
چکیده فارسی مقاله معاد در فلسفۀ ابن‌سینا بسیار مورد توجه قرار گرفته است. اهمیت این موضوع از وفور تألیفات وی که به معاد اختصاص یافته، آشکار می‌شود. آنچه در مورد ابن‌ سینا محلّ مناقشه است، دیدگاه وی نسبت به معاد جسمانی است. مسألۀ معاد در فلسفۀ ابن‌ سینا، بین نفی و اثبات جسمانی بودن معاد معلق است. در آثار ابن ‌سینا دو دیدگاه اصلی در بحث از معاد جسمانی مطرح است که قصد داریم در این نوشتار، به قدر بضاعت خود، بدان بپردازیم. وی در رسالۀ «اضحویه» معتقد است که از لحاظ عقلی و فلسفی معاد جسمانی محال عقلی است، لذا وقتی پذیرش معاد جسمانی با عقل در تعارض باشد، بایستی به تأویل آیات پرداخت و آنها را از قبیل تشبیه معقول به محسوس تلقی کرد. او در اینجا، معاد را روحانی ذکر کرده و لذات و عذاب‌های به ظاهر جسمانی قیامت را که در قرآن و سنّت مطرح شده، از باب تمثیل و مجاز جهت فهم عامه می‌داند؛ شیخ الرئیس در الهیات «شفا»، «نجات» و «مبدأ و معاد» واغلب رسائل مختص به معاد، بیان می‌کندکه تنها راه اثبات معاد جسمانی راه نقل است و از راه عقلی معاد جسمانی قابل اثبات نیست، لذا کسی که به پیامبراسلام و آیات قرآن ایمان داشته باشد، می‌تواند با اتکا به نص، وصایا و روایات، به معاد جسمانی اعتقاد پیدا کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نفس، بدن، خلود، تجرد، معاد نفسانی، معاد جسمانی،

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله Resurrection in Avicenna's philosophy has received a great deal of attention, which can be discerned from the great number of his writings on this topic. What remains controversial about him, however, is his viewpoint on physical resurrection. Resurrection in Avicenna's philosophy is suspended between negation and affirmation. In Avicenna's works, there are two major viewpoints on physical resurrection, which will be discussed in this paper. Avicenna, in his treatise Adhaviyyeh, expresses his belief that physical resurrection is philosophically and logically impossible; therefore, when it cannot be justified though reason, we need to interpret Quranic verses and consider them as intelligible to sensible analogy. He brings up spiritual resurrection and considers resurrection joys and sufferings mentioned in Quran and Sunna allegorical and figurative, which are easier for common people to understand. In his al-Shifa, al-Najat, al-Mabda' wa l-Ma'ad, and many of his other works on resurrection, Avicenna states that the only way to prove physical resurrection is through revelation, not reason, and thus when one believes in the Prophet Muhammad and Quran, he can believe in physical resurrection through the text of Quran and hadiths.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله نصرالله حکمت |
دانشگاه شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)

محبوبه حاجی زاده |



نشانی اینترنتی http://kj.sbu.ac.ir/article/view/2320
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/927/article-927-444261.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده تاریخ فلسفه
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات