این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
شناخت، جلد ۵، شماره ۱، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی نقد و بررسی نظریۀ حرکت فیلوپونس از دیدگاه ابن‌سینا
چکیده فارسی مقاله فیلوپونس مشهور به یحیی نحوی پس از هزار سال به ردّ نظریۀ حرکت ارسطو دست زد. از دیدگاه ارسطو با انتقال قوه محرک به لایه‌های محیط و بموجب قوۀ انتقالی محیط به متحرک، حرکت پرتابی استمرار می‌یابد. یحیی نحوی ضمن نقد ارسطو معتقد است که هر حرکتی اعم از حرکت طبیعی یا قسری به موجب قوۀ مؤثر درونی است و محیط همواره نقش مقاوم دارد نه محرک و برخلاف آنچه ارسطو تصور می‌کند، حرکت طبیعی اجسام برای رسیدن به حیّز و مکان طبیعی نیست و حرکت قسری به علّت انتقال قوه از محیط استمرار نمی‌یابد، بلکه به واسطه انتقال قوه‌ از محرک به متحرک، حرکت در متحرک ایجاد شده و موجب استمرار آن می‌شود. برخلاف نظر برخی از محققین غربی که در پیگیری نظریۀ کلاسیک دینامیک، نظریۀ حرکت یحیی نحوی را مبنای ریشه‌یابی‌های خود قرر داده و آن را دارای اصالت و تأثیر بر نظریه‌های بعدی می‌دانند، ابن‌سینا از روش علمی او ناخرسند بوده و کار او را به دلیل وارد کردن عناصر مابعدالطبیعی مورد نقد و بررسی قرار می‌دهد. تردیدها و پرسش‌هایی از جمله اینکه: آیا این قوه مؤثر درونی قبل از حرکت در جسم بوده است و اگر بوده، چطور موجب حرکت نبوده است؟ اگر حرکت خودبخودی است به چه علت حرکت جسم متوقف می‌شود؟ و آیا جسم به خودی خود قوۀ درونی‌اش را مصرف می‌کند؟... در اینجا وجود دارند که در این مقاله ابتدا مسائلی که یحیی نحوی با آن مواجه بوده و نظریه حرکت وی را مورد بحث قرار داده و سپس نقدهای ابن سینا بر این نظریه را مورد کاوش قرار می‌دهیم. تعارضات نظریۀ قوه مؤثر یحیی نحوی و تفاوت‌های نظریۀ ابن سینا با نظریۀ وی بیانگر اصالت نظریه میل ابن سینا است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله حرکت طبیعی، حرکت قسری، حرکت پرتابه، قوۀ مؤثر، میل،

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله From Aristotle's point of view, in ejection adversary movement, the movement is continued through transmitting driving force to the layers of intermediate environments. Yahya Nahvi criticizes Aristotle's theory and believes that every movement, consisting of natural or adversary movement take place due to internal Dunamis Endotheisa, in addition contrary to Aristotle's perception, the natural movement of objects is not for reaching a natural place and celestial movement is not being continued due to environmental force but due to the transmission of a non-material force from motive to movable, a spontaneous movement is created in the movable and it causes the continuation of movement. There are many doubts and questions about Yahya Nahvi's theory of movement: Is this internal force existent in the object before movement? If any, why has not the force not caused movement? If movement is spontaneous why is the movement of object stopped? Does the object consume its internal force spontaneously? After a criticism of Nahvi's theory of movement, Avicenna propounds his theory which will be discussed in this article.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله عباس طارمی |
دانشگاه شریف

جعفر چاوشی |



نشانی اینترنتی http://kj.sbu.ac.ir/article/view/2301
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/927/article-927-444270.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده تاریخ فلسفه
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات