این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
شناخت، جلد ۵، شماره ۱، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی سطوح واقع‌انگاری اخلاقی
چکیده فارسی مقاله بحث معاصر در باب واقع‌انگاری اخلاقی ، پس از یک سده که از آغاز آن از سوی جرج ادوارد مور در کتاب اصول اخلاق می‌گذرد، هنوز پیچیدگی‌های زیادی دارد. این پیچیدگی‌ها عمدتاً معلول این است که کسانی که به این بحث توجه کرده‌اند، دربارۀ موضوع بحث واقع‌انگاری اختلاف‌های بارزی دارند؛ مشکل اساسی این است که دربارۀ معنای واقع‌انگاری در حوزه‌ اخلاق اجماع وجود ندارد. واقع‌انگاری اخلاقی موضِعی «فرااخلاقی» است. نظریه‌هایی که با این نام معرفی شده‌اند (یا مدافعانشان آنها را به این نام خوانده‌اند)، با هم تفاوت‌های قابل توجهی داشته و دارند. به همین دلیل بعید است بتوان واقع‌انگاری اخلاقی را به‌نحوی صورت‌بندی کرد همه‌ این نظریه‌ها را تمام و کمال منعکس کند. با این حال، اگر بخواهیم دیدگاه‌های فرااخلاقی گوناگونی را که «واقع‌انگار» دانسته می‌شوند یکجا توصیف کنیم، باید بگوییم که همه مدعی‌اند «اخلاق» به ‌نحوی از انحاء، از مواضع و نیز رفتارهای مردمان، نوعی استقلال دارد. اما مسأله‌ مهم، اتفاقاً همین «نحوه» استقلال است؛ واقعیت اخلاقی چه نحو استقلالی از واقعیت نااخلاقی دارد. واقع‌انگار اخلاقی، در پاسخ به این سؤال، به مراتب یا سطوح مختلفی از واقع‌انگاری اخلاقی می‌تواند قائل شود (البته به شرط دفاع از موضع خود). در این گفتار چهار سطح تشخیص داده‌ شده و بنا بر تحلیل‌ها، واقع‌انگار اخلاقی تمام‌عیار (ملتزم به همۀ لوازم آن) گزیری ندارد از این که در همۀ این سطوح واقع‌انگار باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله The contemporary debate about Moral Realism, a century after it began with G. E. Moore, has many complexities. In large part this is because those who have written about Moral Realism, have obvious differences about its subject matter: The fundamental problem is that there is no agreement as to the meaning of realism in ethics. Moral Realism is a kind of ‘metaethical’ position which covers a variety of theories and it is hardly possible to give a description of it that is both comprehensive and included all its content. If we wanted to bring different metaethical views which have been considered ‘realist’ in one single description, we would be able just to say ‘all of them claim that morality is somehow independent of people’s “attitudes” or behaviours. However the important issue is exactly this ‘somehow’: in which way is moral reality is independent of non-moral reality? In response to this question, a moral realist can opt for different levels of moral realism (provided that s/he be able to defend her/his position). In this paper, I have recognized four levels to being a realist about morality, and contend that a robust moral realist (who accept all its implications) has no other option than to be a realist on all levels.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله منوچهر صانعی دره بیدی | sanei dorreh bidi
دانشگاه شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)

سید علی اصغری | seyed ali



نشانی اینترنتی http://kj.sbu.ac.ir/article/view/2302
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/927/article-927-444271.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده تاریخ فلسفه
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات